in ,

LGBTI+ ľudia sú súčasťou pracovných kolektívov. Na Slovensku vzniká pre firmy vzdelávací program

Foto: Hannah Busing/Unsplash

V súčasnosti si viaceré firmy a organizácie omnoho viac uvedomujú silu svojej spoločenskej zodpovednosti. Niektoré sa rozhodli aktívne zapojiť do zlepšenia situácie LGBTI+ ľudí na Slovensku.

„Pevne verím, že tento trend budú mnohé iné nasledovať,“ povedala v rozhovore Eva Habánková, ktorá organizuje vzdelávanie a školenia pre firmy a organizácie pod hlavičkou iniciatívy Ide nám o život. Ich cieľom je vytvárať bezpečné pracovné prostredie aj pre LGBTI+ ľudí.

Zároveň konštatuje, že ak sa nejaká organizácia rozhodne v téme LGBTI+ ľudí na pracovisku angažovať, je vhodné si najskôr zmapovať celú oblasť a konzultovať svoj zámer s odborníkmi. 

V čom spočíva vzdelávanie firiem a organizácií, ktorému sa venujete?

Firmy a rôzne organizácie sú silným nositeľom spoločenských zmien a po teroristickom útoku na LGBTI+ komunitu sme práve zo strany zamestnávateľov zaznamenali veľkú podporu a chuť začať pracovať s témou skvalitnenia života LGBTI+ ľudí.

Keďže v tejto oblasti mnohé firmy a organizácie iba začínajú a je to pre mnohé veľká neznáma, vytvorili sme vzdelávací program. Jeho cieľom je učiť organizácie pracovať s témou vytvárania bezpečného pracovného prostredia pre LGBTI+ ľudí.

Ako sa vedia firmy vyhnúť tzv. pinkwashingu a prejsť k reálnym krokom?  

Pinkwashing znamená povrchné hlásenie sa k podpore LGBTI+ ľudí bez toho, aby organizácia či firma robila hlbšie zmysluplné aktivity v tejto oblasti. Môže k tomu dôjsť z rôznych dôvodov, veľmi často preto, lebo je to marketingovo atraktívne.

Je nutné si v prvom rade uvedomiť, že sa táto téma dotýka ľudských práv. Je potrebné s ňou pracovať s absolútnou vážnosťou. Okrem toho je veľmi komplexná. Týka sa mnohých procesov a zamestnancov. Ak sa nejaká organizácia rozhodne v téme LGBTI+ ľudí na pracovisku angažovať,  je vhodné si najskôr zmapovať celú oblasť a konzultovať svoj zámer s odborníkmi.

LGBTI+ ľudia sú súčasťou pracovných kolektívov. Na Slovensku vzniká pre firmy vzdelávací program
Eva Habanková na Dni diverzity Nadácie Pontis

Sú firmy na Slovensku otvorené zmene verejnej mienky o LGBTI+ ľuďoch? 

Určite áno. Samozrejme, vnímame veľké rozdiely, ktoré závisia od mnohých faktorov. Je to iné vo veľkých nadnárodných  spoločnostiach, iné v lokálnych slovenských firmách, kde ešte celkovo téma inklúzie a diverzity nie je až taká prítomná.

Pozitívne však možno hodnotiť, že v súčasnosti si mnohé firmy a organizácie začali omnoho viac uvedomovať silu svojej spoločenskej zodpovednosti a niektoré sa rozhodli aktívne zapojiť do zlepšenia situácie LGBTI+ ľudí na Slovensku. Pevne verím, že tento trend budú mnohé iné nasledovať.

Ako je na tom Slovensko v porovnaní s inými krajinami?

Závisí, ktoré krajiny porovnávame a na čo sa zameriavame. Je známe, že Slovensko patrí k posledným krajinám v rámci EÚ,  ktoré nepriznávajú základné práva párom rovnakého pohlavia, ich deťom a rodinám. Rovnako proces tranzície je pre transrodových ľudí na Slovensku ťažko dostupný a náročný.

Ak sa pozeráme čisto na pracovné prostredie, z posledného prieskumu medzi LGBTI+ ľudmi Iniciatívy Inakosť vyplýva, že iba 20 percent LGBTI+ ľudí hovorí otvorene o svojej identite v pracovnom prostredí. Slovensko nepatrí ku krajinám, kde LGBTI+ ľudia zažívajú spoločenské prijatie, čo sa následne odzrkadľuje vo všetkých sférach osobného a profesionálneho života. 

Ako prebieha toto školenie/vzdelávanie?

Naším cieľom je pracovať s organizáciami systematicky a naučiť ich všetko na to, aby boli schopné do svojich interných politík zaradiť aj vytváranie bezpečného pracovného prostredia pre LGBTI+ ľudí a vedeli to prakticky implementovať.

Sústreďujeme sa na celý ekosystém organizácií od vzdelávania, manažérskych rolí, komunikácie, zamestnaneckých skupín, až po opatrenia proti diskriminácii. Náš vzdelávací program je rozdelený do šiestich ucelených blokov, v rámci ktorých sa dozvedia všetko podstatné. Okrem toho spoznajú v rámci programu organizácie z odlišných oblastí spoločnosti, čo môže byť tiež inšpiráciou a nakopnutím k pozitívnej zmene.

Majú možnosť sa niekde prihlásiť alebo ich oslovujete vy?

Je to vôbec prvýkrát, čo na Slovensku takéto niečo vzniká a v septembri odštartujeme prvý ročník. V prvej línii sme oslovili tie spoločnosti, ktoré dlhodobo LGBTI+ ľudí podporujú alebo majú už v tejto oblasti skúsenosti.Každopádne v našom programe je vítaná každá firma či inštitúcia, ktorá prejaví záujem sa posunúť vpred a pomôže tak zlepšiť spoločenskú akceptáciu LGBTI+ ľudí. Ideálne ozvať sa na môj mail eva.habankova@idenamozivot.sk.

LGBTI+ ľudia sú súčasťou pracovných kolektívov. Na Slovensku vzniká pre firmy vzdelávací program
Eva Habanková na Dni diverzity Nadácie Pontis

Vidíte aj nejaký pokrok v tom, ako firmy pristupujú k šíreniu povedomia o LGBTI+ ľuďoch na Slovensku?

Je tu vidieť veľký pokrok. Vážnosť situácie na Slovensku priviedla asi mnohých k otázke, čo treba zmeniť či robiť inak. Firmy a organizácie neboli výnimkou. Zatiaľ, čo sa v minulosti dotýkali práce s inklúziou LGBTI+ ľudí dosť okrajovo, aktuálne je možné cítiť veľký záujem o vzdelávanie a systematickú prácu v oblasti podpory LGBTI+ ľudí v pracovnom prostredí.

Pri našich konzultáciách vždy zdôrazňujeme, aký veľký vplyv ich firemné a vzdelávacie politiky majú na množstvo zamestnancov, preto vedia svoje postavenie využiť na zlepšovanie povedomia o LGBTI+ ľuďoch. Toto si mnohé firmy a organizácie našťastie uvedomujú.

Možno si niektoré firmy/spoločnosti myslia, že to nie je ich úlohou, alebo sa ich to netýka. Prečo by to vôbec mali robiť?

Je to vec postoja a hodnotového nastavenia. S mocou a úspechom rastie zodpovednosť, teda minimálne by rásť mala. To platí nielen pre jednotlivcov, ale aj pre firmy a organizácie. Od istého momentu sa nedá byť ticho a ignorovať svet okolo seba, lebo to v konečnom dôsledku bude mať negatívny dosah na všetkých. 

Okrem toho je nutné si uvedomiť, že LGBTI+ ľudia sú legitímnou zložkou spoločnosti a s veľkou pravdepodobnosťou sú súčasťou väčšiny pracovných kolektívov. Ak sa firma rozhodne tento fakt ignorovať, pravdepodobne nikdy nevytvorí dostatočne kvalitné pracovné prostredie pre všetkých, čo sa silne odzrkadlí na zamestnaneckej spokojnosti. 

Ktoré firmy sú dobrým príkladom? 

Je asi nefér vymenovať iba niektoré, lebo tých organizácií a firiem je naozaj veľa. Prvé, ktoré mi napadajú ako výrazní influenceri v tejto téme, sú  IKEA, Henkel, O2, Accenture, IMB, Curaprox, Dedoles, Slovenská Sporiteľňa, Nadácia Pontis, ale samozrejme aj mnohé iné.


Ak ste našli chybu, napíšte na dex@queerslovakia.sk

Čo si myslíš o článku?