Aj vďaka nim má dnes elektronická hudba státisíce fanúšikov. Posunuli ju na vyššiu úroveň a vymysleli nové žánre. Zoznámte sa transženami, ktoré zohrali kľúčovú rolu v príbehu elektroniky.
Kráľovná syntetizátora
V roku 1968 nahrala Wendy Carlos na vtedy neznámom syntetizátore Moog rekonštrukciu Bachovho Brandenburgského koncertu na album s názvom Switched on Bach. Nahrávka sa stala celosvetovo prvým platinovým albumom klasiky a postavila most medzi klasickou a elektrohudbou.
Album vyhral tri ceny Grammy a poslal odkaz svetu, že syntetizátor je regulérnym hudobným nástrojom, a nie len akousi obskúrnou mašinou používanou pri výrobe sci-fi zvukov. V roku 1971 nahrala Wendy slávny soundtrack pre film Stanleyho Kubricka Mechanický pomaranč. Ďalším jej slávnym soundtrackom bola hudba pre legendárny horor rovnakého režiséra Osvietenie.
Wendy Carlos sa narodila ako muž a ako dvadsaťdeväťročná začala v roku 1968 s tranzíciou. Zaujímavosťou je, že vyše desať rokov vystupovala vo svojom okolí naďalej v mužskej role a veľký comingout spravila až v roku 1979 v časopise Playboy. Wendy svoju identitu aj napriek užívaniu hormónov tajila z obáv pred nepochopením okolia a diskrimináciou. So svojím trápením a pocitmi sa nakoniec zdôverila verejnosti, ktorá napriek Wendyním obavám reagovala s obrovským pochopením a prijatím. Roky schovávania v jednom rozhovore opísala ako príšernú stratu času.
Wendy Carlos je priekopníčkou elektroniky, dostala ju z fabrík na výrobu syntetizátorov pána Mooga k širokej verejnosti. Ovplyvnila celú éru hudobníkov, ktorý tento nástroj začali používať pri skladaní hudby a na koncertoch. Wendy žije v New Yorku, má cez osemdesiat rokov a jej prínos ostane navždy do histórie hudby zapísaný veľkými písmenami.
Matka aj otec industriálnej hudby
V roku 1975 sa britský umelec/umelkyňa Genesis P-Orridge začal zamýšľať nad fungovaním hudobného priemyslu, ktorý prirovnával/a k masovej výrobe. Tak ako továreň na topánky produkuje sériovo obuv, tak aj hudobný priemysel vyrába sériovo istý druh hudby. Pre vybočenie z noriem založil/a antikapelu. Nepoužívali bicie a na gitarách nehrali akordy, ale len do ich snímačov klopali prstami alebo rôznymi predmetmi z okolia. Veľa z hudobnej produkcie pozostávalo aj z nahrávok zvukov.
Obliekali sa da vojenských uniforiem a svoj look miešali s fetišistickým imidžom. Hovoríme o Genesisovej kapele Throbbing Gristle, ktorej nahrávky vydával/a vo svojom vydavateľstve Industrial records a boli prvou kapelou hrajúcou žáner industrial, teda po našom „priemysel“
Throbbing Gristle v svojich začiatkoch zostrojili aj prvý sampler. Na koncerty si nosili sety diktafónov a kazety, na ktorých boli nahraté hudobné slučky. Podľa potreby zapínali a menili kazety v diktafónoch, čím využívali sample rovnakým štýlom, ako fungujú dnešné samplery. Po rozpade Throbbing Gristle založil Genesis kapelu Psychic TV, ktorej albumy sa niesli v duchu rôznych žánrov. V jednej ére sa im podarilo na britských ostrovoch spopularizovať tanečný žáner acid-house. Dodnes hrajú ich skladby vo svojich DJ-ských setoch popredné svetové mená, medzi ktorými nechýba napríklad ani Aphex Twin.
Zrod pandrogénnej bytosti
Druhú manželku Lady Jaye stretol/a Genesis v newyorskom BDSM klube, kde pracovala ako profesionálna domina. Ihneď sa do seba zamilovali a o niekoľko rokov neskôr demonštrovali lásku snahou vyzerať čo najviac ako jedna osoba. Na samom začiatku nultých rokov podstúpil/a Genesis tranzíciu z muža na ženu, pri rozprávaní o sebe však zvykol/a používať oba rody. Na svätého Valentína si dali obe spraviť prsné implantáty rovnakej veľkosti. Zároveň absolvovali aj desiatky plastických operácií, aby čo najviac pripomínali jednu osobu, rozdelenú v dvoch telách, takzvanú pandrogénnu bytosť. Išlo o umelecký akt lásky a jednoty. Genesis si začal/a potom hovoriť v množnom čísle, keďže jeho bytosť zahŕňala Genesisa aj manželku Lady Jaye.
Genesis Brayer P-Orridge umreli ako sedemdesiatroční v marci 2020 na leukémiu. Do svojej smrti Genesis vydávali albumy, natáčali dokumentárne filmy, písali knihy a tvorili umenie rôznych foriem. Okrem ikonickosti v hudbe boli Genesis Brayer P-Orridge aj výraznou postavou chaosmágie a okultizmu. Vďačíme im za obrovský prínos v umení vďaka veľmi svojskému životu, ktorého surreálnosť prekonala vlastnú realitu.
Nová hviezda starých synťákov
Na začiatku desiatych rokov sa začal tešiť z masovej popularity žáner zvaný vaporwave. Ide o chilloutovú hudbu zdobenú zvukom 80. rokov, s nostalgickými melódiami starých synťákov. Ústrednou producentskou postavou tohto žánru je transdievča z Ameriky, mileniálka Vektroid. Vydáva najúspešnejšie vaporwave albumy s vyberanou grafickou estetikou, ktorá je pri tomto žánri rovnako dôležitá ako hudba samotná.
Okrem svojho pseudonymu Vektroid používa Ramona Xavier aj veľa iných, pričom najznámejší je zrejme Macintosh Plus. Na svojom konte má cez 40 albumov a ak objavujete hudbu cez YouTube, je možné, že vám algoritmus ponúkol nejeden z jej počinov. Mnohé majú totiž státisíce videní. Elegantnosť a nenáhlivosť tohto žánru vás ľahko presvedčí, aby ste neprepli, keďže tento žáner je vhodný naozaj k všetkému.
Vďaka vašej podpore vznikol tento článok.
Ak ste našli chybu, napíšte na dex@queerslovakia.sk