Úspešný slovenský režisér Peter Bebjak a D.N.A. production získali Cenu Inakosti za televíznu minisériu Herec v kategórii Audiovizuálna tvorba. Séria približuje 50. roky 20. storočia ako temné obdobie našich dejín, keď mal tlak komunistického režimu devastačný vplyv na životy a etické princípy mnohých ľudí vrátane ľudí s homosexuálnou orientáciou.
Každý slovenský filmový nadšenec pozná meno Peter Bebjak. Už vo svojom debutovom filme Marhuľový ostrov z roku 2011 dokázal, že má neuveriteľný cit pre rozprávanie príbehov v podobe filmu. Desať rokov nato je z neho velikán slovenskej filmovej a televíznej tvorby.
V roku 2012 potešil divákov filmom Zlo, ktorý sa stal jedným z prvých slovenských hororov. Bebjakova tvorba sa začala posúvať k žánrovým filmom kriminálnym trilerom Čiara (2017), vianočným filmom Vianočné želanie (2018) či adaptáciou populárnej knihy od Jozefa Karika Trhlina (2019). Konkrétne Čiara sa stala jedným z najnavštevovanejších slovenských filmov vôbec a Bebjak si za ňu odniesol cenu za réžiu na filmovom festivale v Karlových Varoch. Na jeseň tohto roku sa do kín dostal dlho očakávaný historický film Správa. Príbeh z koncentračného tábora vzbudil medzi divákmi a diváčkami veľkú pozornosť. Ani v najbližších rokoch sa nezaobídeme bez Bebjakovych filmov. Už budúci rok by sme sa mali dočkať trileru Stínohra a televízneho filmu Jozef Mak.
Úspešne sa taktiež venuje televíznej tvorbe. Na obrazovky priniesol seriály Mesto tieňov, Dr. Ludsky, Za sklom či veľkolepý príbeh Slovania. Minulý rok potešil televíznych divákov trojdielnou minisériou Herec. Ide o dramatický príbeh sľubného mladého herca zasadený do začiatku päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Mnoho mladých ľudí vtedy muselo voliť rovnako ako on – postaviť sa totalitnému režimu alebo na sa na ňom dokonca aktívne podieľať. Voľba hlavnej postavy je pritom ešte o niečo zložitejšia. Standa v sebe totižto skrýva veľké tajomstvo.
„Homosexualita sa vinie príbehom okrajovo, ako jedna z ďalších možných zámienok na diskreditáciu, vydieranie či manipuláciu, ako „niečo“, čo je potrebné tajiť a skrývať. Gejské postavy nutne nie sú vykresľované len pozitívne, ich rozhodovanie, konanie a postoje sú do značnej miery ovplyvňované deformovanými princípmi vtedajšieho fungovania spoločnosti. Skutočnosť, že homosexualita nebola vymazaná z rozprávania o živote v Československu v 50. rokoch 20. storočia, je nielen pre LGBTI+ komunitu nesmierne dôležité,“ objasnila Zita Hosszúová, riaditeľka Filmový festivalu inakosti.
Podľa oficiálnej synopsy od Českej televízie je miniséria Herec štúdiou ľudského charakteru a konania vo vyhrotených situáciách, keď otázky morálky a správanie hrdinu nie sú zďaleka jednoznačné. Bebjak sa o minisérii vyjadril pre časopis Pravda nasledovne: „Herec je voľne inšpirovaný postavou jedného staršieho známeho herca, ktorý spolupracoval so Štátnou bezpečnosťou, kde robil „volavku“ pre dámy a jeho úlohou bolo tieto dámy zviesť a obzvlášť ponižujúcim spôsobom sexuálne obšťastniť v byte, ktorý bol na to určený, pretože tam boli ukryté zaznamenávacie zariadenia. Aj takto získavala ŠTB spolupracovníkov.“
Miniséria Herec bola minulý rok nominovaná na prestížne ocenenie PRIX EUROPA v kategórii „televízna fikcia“. Získala aj Českého leva v kategórii Najlepší televízny film alebo miniséria.
Zoznam všetkých nominovaných na Ceny Inakosti nájdete tu.
Vďaka vašej podpore vznikol tento článok.
Ak ste našli chybu, napíšte na dex@queerslovakia.sk