in ,

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

Prinášame vám rozsiahly text na tému queerbaitingu. Predstavíme známe a aj menej známe príklady queerbaitingu z popkultúry tohto milénia a rozoberieme, prečo sú dané príklady problematické a škodlivé pre LGBTI+ komunitu. V kritickej reflexii používame internetové zdroje v rámci témy a taktiež vlastné články, publikované pred tvorbou tejto reflexie. Tvorbu práce podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

V populárnej kultúre sa objavuje mnoho spôsobov, akými heterosexuálni tvorcovia a umelci využívajú homosexuálov a bisexuálov k vlastnému prospechu, bez toho aby sa nejako snažili pomôcť LGBTI+ komunite. Najznámejší a najčastejší z nich sa volá queerbaiting.

Čo je teda queerbaiting, ktorý vznikol na začiatku minulého desaťročia? Veľmi jednoducho povedané, podľa blogu Qrewcial je to taktika, pri ktorej ľudia využívajú queer identitu k vlastnému profitu a popularite. Spisovatelia, hudobníci, filmári či iní umelci ukazujú náznaky queer orientácie bez toho, aby ju potvrdili alebo výslovne ukázali. Väčšinou ide o pokus prilákať LGBTI+ publikum.

Blog ED Times tvrdí, že queerbaiting nie je problematický kvôli tomu, že predstavuje queer vzťahy, ale preto, že týmto zobrazeniam nedáva zmysluplný a vhodný tvar. V mnohých prípadoch sa dané zobrazenie stáva urážlivým, pretože sa zdá, že jediným účelom predstavenia gej postavy bolo pridať prvok relevantnosti alebo aby sa okorenili dejové linky. Môže sa zdať, že queer ľudia nie sú hodní budovania láskyplného a dôveryhodného puta so svojimi partnermi. Queerbaiting propaguje negatívne stereotypy voči LGBTI+ komunite a zobrazuje ich ako zmätených jedincov, neschopných akceptovať svoju sexuálnu orientáciu. Častokrát sa stáva, že televízne seriály naznačujú, že bisexualita je len životnou fázou. Treba pochopiť, že členovia komunity môžu byť úspešní a sebavedomí a sú dostatočne cenní na to, aby boli vyrozprávané ich vlastné príbehy.

Hudba a filmy sú silné nástroje spoločenských zmien. Ich vhodné použitie môže zachrániť životy, zatiaľ čo nesprávne použitie môže životy zničiť. Nový trend teda vyžaduje skutočné a rešpektujúce zobrazenie homosexuality, aby sa podporila myšlienka, že takíto jedinci sú schopní viesť šťastný a pozitívny život.

Internetový magazín The Perspective Collective, že queerness je svojou povahou konfotačný nástroj na porušovanie typických spoločenských noriem týkajúcich sa pohlavia a sexuality. Západný svet žije vo veku, kde queer ľudia nikdy neboli takí viditeľní a oslavovaní ako v súčasnosti. Toto zviditeľnenie je však dvojsečná zbraň – zatiaľ čo queerness sa stáva normalizovanejšou a vítanejšou, zároveň víta príležitosť pre ostatných profitovať z prežitých skúseností a túžob LGBTI+ komunity, či už prostredníctvom cielených reklamných kampaní alebo úst politikov.

Dostávame sa k druhému spôsobu využívania queer ľudí, ktorý sa nazýva performatívna bisexualita. Breanne Fahs je americká profesorka ženských štúdií a špecializuje sa na štúdium sexuality žien, radikálny feminizmus a politický aktivizmus. Vo svojej knihe Journal of Bisexuality upozorňuje na niečo, čo sa nazýva performatívna bisexualita. Performatívna bisexualita je podľa Urban Dictionary vykonávanie homosexuálnych činov pred publikom s úmyslom prilákať heterosexuálneho partnera, v tomto prípade heterosexuálne publikum. Toto sa v médiách najčastejšie dotýka ženských speváčok, ktoré tvrdia, že sú bisexuálne, poprípade vo svojich videoklipoch alebo vystúpeniach vykonávajú provokatívne akty s inými ženami. Robia to kvôli tomu, aby zaujali mužské publikum, ale hlavne aby sa o nich viac hovorilo v médiách. V popkultúre existuje mnoho príkladov, ktoré tento fakt dokazujú.

Queer komunita je v dnešnej dobe zvyknutá na väčšiu reprezentáciu a chce úctivé a realistické zobrazenie v médiách. Mnoho ľudí si môže myslieť, že ide o posun v popkultúre, pretože sa o queer ľuďoch aspoň hovorí. Nie je to pravda. Pretože po tom, čo tieto celebrity využijú queer správanie na svoje zviditeľnenie sa, vrátia sa k heterosexuálnemu správaniu a ukazujú publiku to, že queer orientácia je iba voľba, ktorú si ľudia vybrali. Najsmutnejší fakt na queerbaitingu a performatívnej bisexualite je to, že heteronormatívna spoločnosť nemá v týchto prípadoch snahu o queer reprezentáciu a ani im na nej nezáleží. Ide iba o marketingový ťah, ktorý má za účel iba jednu vec – zisk.

Popkultúra

Zatiaľ čo diskusia o queerbaitingu sa často zameriava na fiktívnu reprezentáciu v popkultúre, tento výraz sa niekedy používa aj v súvislosti s celebritami. Známe osobnosti, ktoré nie sú otvorene LGBTI+, no naznačujú sexuálne experimentovanie prostredníctvom rozhovorov, správania alebo symbolov, sa približujú k obvineniam z marketingu pre queer publikum, pričom si bezpečne zachovávajú svoj status heterosexuálov.

t.A.T.u.

Týmto prípadom sa stalo ruské hudobné duo t.A.T.u., ktoré sa v Európe preslávilo na začiatku tohto milénia a pozostávalo zo speváčok Leny Katiny a Julie Volkovej. Kontroverzia začala už ich prvým oficiálnym singlom s názvom Ya Soshla s Uma.

Videoklip k piesni mal premiéru na začiatku decembra v roku 2000. Objavujú sa v ňom obe speváčky v katolíckych školských uniformách. V druhej polovici videa sa začnú bozkávať, obchytkávať a držať za ruky. V čase vydania bol klip pohoršujúci, pretože si spoločnosť myslela, že zobrazuje lesbizmus a pedofíliu (obe dievčatá mala v čase točenia klipu iba sedemnásť rokov). Zobrazovanie neplnoletých dievčat v školských uniformách, ktoré sa bozkávajú, je veľmi problematické, hlavne kvôli ich veku.

Mladé lesbické dievčatá sa dokázali konečne stotožniť s niekým, koho videli na obrazovkách a ich hudba im prišla úprimná. Hudba t.A.T.u. bola totižto venovaná dospievajúcim osobám, ktoré chceli rebelovať a nachádzali svoje miesto vo svete. Veľký šok pre fanúšikov ruského dua prišiel v roku 2003, keď na ich DVD s názvom Screaming for More priznali, že v skutočnosti netvoria pár a ani jedna z nich naozaj nie je lesba. Išlo jednoducho o marketingový plán, ktorý im mal priniesť pozornosť a slávu. Ukázalo sa, že ich manažérsky tím vymyslel túto stratégiu, aby vyzerali rebelsky a dospelo. Lena Katina sa vyjadrila: “Pozerala som sa na to ako na svoju rolu, ako na film. Hráme rolu vo filme. To bola moja úloha. Nikdy som nebola lesba. Nikdy ma nepriťahovalo dievča. Nikdy som to tak nemala.”

Aby toho nebolo dosť, v roku 2014 sa Julia Volkova objavila v ruskej televíznej šou, kde sa vyjadrila, žeby neprijala svojho syna, keby ak by bol homosexuál. Na otázku, či by odsúdila svojho syna, kebyže je gej odpovedala: “Áno, odsúdila by som ho, pretože som presvedčená, že skutočný muž musí byť skutočný muž. Boh stvoril človeka na plodenie, je to príroda. Muž je pre mňa oporou a silou. Neprijmem syna geja. Muž nemá právo byť buzerantom. Dve dievčatá spolu nie je to isté ako dvaja muži spolu. Zdá sa mi, že lesby vyzerajú esteticky oveľa krajšie ako dvaja muži, ktorí sa držia za ruky alebo sa bozkávajú.”

Pre queer mužov išlo o neuveriteľne šokujúce vyjadrenie, pretože Julia postavila svoju kariéru na LGBTI+ komunite a toto homofóbne vyjadrenie bolo pre komunitu nesmierne škodlivé. Svoje vyjadrenie ospravedlnila nasledovne: “Ale chcem povedať, že nie som proti gejom, len chcem, aby bol môj syn skutočným mužom, nie buzerantom. Mám veľa homosexuálnych kamarátov. Som presvedčená, že byť gejom je stále lepšie ako byť vrahom, zlodejom či narkomanom. Ak si z toho všetkého vyberiete byť gejom, je to o niečo lepšie ako ostatné možnosti.”

To, že postavila gej mužov do rovnakej pozície ako vrahov či zlodejov je absolútne neprípustné a alibistické. Byť gejom nie je vec, ktorá ubližuje ostatným ľuďom. Ak niečo ubližuje, tak to, že gej muži boli po stáročia vraždení a odsudzovaní za svoje skutočné identity, museli sa skrývať a nežiť svoje životy tak, ako chceli.

Jediná pozitívna vec z danej situácie bola, keď sa druhá členka dua, Lena Katina, vyjadrila k homofóbnemu vyjadreniu Julie: “V poslednej dobe vidím nejaké komentáre týkajúce sa môjho postoja k LGBTI+ a môjmu náboženstvu. Môžem povedať jednu vec: Boh nás učí žiť v láske, byť tolerantný a nesúdiť iných! A ja tak robím. Láska je láska a je to úžasný pocit. Myslím, že by mal mať každý slobody milovať toho, koho miluje a byť s tým, s kým chce stráviť svoj život.”

Skupina t.A.T.u. sa podľa môjho názoru dopustila najhoršej možnej verzie queerbaitingu. Nešlo im nikdy o to, postaviť sa za LGBTI+ komunitu alebo upozorniť na dôležité spoločenské témy. Išlo čisto o zisk, pozornosť a úspech. Je pravda, že obe dievčatá boli na začiatku svojej slávy iba deti a boli k týmto činom donútené zo strany manažmentu dospelých ľudí. No homofóbne vyjadrenia Julie pokazili akúkoľvek možnosť na pozitívny odkaz skupiny t.A.T.u. pre budúce generácie.

Nick Jonas

Existujú ale aj výnimočné prípady, kedy heterosexuálni mužskí speváci využili gej publikum na to, aby sa zviditeľnili a dočkali pozornosti. Ako väčšina členov chlapčenských kapiel, Nick Jonas bol predmetom fascinácie pre gejov od mladého veku. V rozhovore pre The Advocate v roku 2012 Jonas povedal, že ani on a ani jeho bratia nie sú homosexuáli.

V roku 2014 sa snažil vybudovať sólovú kariéru po tom, čo sa jeho skupina Jonas Brothers rozpadla. Išiel na to ale neobvyklým spôsobom, kedy sa snažil sústreďovať špeciálne na gej komunitu. Začal postovať fotky bez trička, aby ukázal svoju novú vypracovanú figúru, vystupoval v gej baroch a zahral si v dvoch seriáloch (Kingdom a Scream Queens), kde bola jeho postava homosexuál. Nick Jonas sa na tvrdenia o queerbaitingu vyjadril takto: “Nie je to väčšina queer komunity, ale veľká hŕstka má z akéhokoľvek dôvodu negatívny názor a myslím si, že je to naozaj dosť smutné.”

Na obranu svojich homosexuálnych postáv v dvoch televíznych seriáloch sa vyjadril v rozhovore pre USA Today: “Moja postava prechádza naozaj odlišnou cestou, kde zápasí s tým, kým je. Myslím si, že ide o veľmi dôležitý príbeh a veľa mojich homosexuálnych aj heterosexuálnych fanúšikov mi povedalo, že bolo pre nich neuveriteľne dôležité vidieť tento príbeh. Chcú vidieť cestu, na ktorej sú, a vedieť, že nie sú sami, nech ide o čokoľvek. Práve to, čo prežívajú vo svojom živote spôsobuje, že sa cítia iní alebo čudní. Za týmto príbehom, ktorí je úprimný, stojí celá komunita.”

Vyjadrený sentiment je síce veľmi milý, no Jonas sa stal tak trochu alibistom. Po tom, ako sa jeho album stal populárnym po celej Amerike, Nick zabudol na gej komunitu a na všetky snahy, ktoré spravil, aby sa s ňou spojil. Nick bol fascináciou pre komunitu mnoho rokov, či už vďaka jeho atraktívnemu vzhľadu alebo veľkému talentu. Čo nám to hovorí o jeho charaktere? To, že dokázal využiť vo svoj prospech publikum, ktoré si cení, keď sa s ním snaží populárna celebrita spojiť a dokonca naznačuje, že patrí k nim.

Nie všetci to mali ale Jonasovi za zlé. Magazín Out Smart sa vyjadril na jeho obhajobu. Queerbaiting je definovaný ako jemné naznačovanie, že je mediálna osobnosť queer, no moment na to vyvrátené tvrdením, že queer nie je, čo dáva ľuďom perspektívu, že byť gejom je niečo hanebné alebo vymyslené. Jonas ale nikdy netvrdil, že je niečo iné ako hetero. Hrá gej postavy tak ako ostatní. Jack Falahee hrá gej postavu v seriáli How to Get Away with Murder, no ľudia ho neobviňujú z queerbaitingu rovnakým spôsobom, akým obvinili Jonasa. Môže to súvisieť s úrovňou slávy, ale môže to súvisieť aj s tým, že Jonas je otvorene hetero, zatiaľ čo Falahee odmieta diskutovať o svojej sexualite – čo je jeho právo, bez ohľadu na to, akí zvedaví niektorí z nás sú. Na Jonasových gej postavách nie je nič zlovestné ani manipulatívne. Sú gejovia, bodka. Nehrá ich heterosexuálne, zatiaľ čo by naznačoval možnosť, že by mohol byť priťahovaný k inému mužovi.

Harry Styles

Zaujímavým príkladom zo súčasnosti je spevák Harry Styles. Hudobnú kariéru začal v roku 2010 ako sólový súťažiaci v britskej hudobnej súťaži The X Factor. Po vypadnutí bol privedený späť, aby sa pripojil k chlapčenskej skupine One Direction, z ktorej sa stala jedna z najpredávanejších chlapčenských skupín všetkých čias. V roku 2017 sa vydal na sólovú kariéru a stal sa rozhodne najúspešnejším ex členom One Direction.

Ja osobne som obrovský fanúšik jeho hudby a osobnosti a myslím si, že je najtalentovanejší mužský spevák súčasnosti. Ale ako člen LGBTI+ komunity si uvedomujem, že spôsob akým sa reprezentuje, je pre komunitu trochu problematický. V novembri roku 2020 sa stal prvým mužom, ktorý sa objavil sólo na titulke časopisu Vogue. V celom photoshoote mal na sebe oblečené ženské oblečenie, čo je už niekoľko rokov súčasť toho ako sa prezentuje na verejnosti. Ľudia ho začali okamžite ospevovať za jeho odvahu verejne sa prezentovať v gender free spôsobe.

Tu ale prichádza problém. Harry Styles je cisrodový heterosexuálny muž, ktorý sa prezentuje niečím, čo homosexuáli a transrodoví ľudia robia už mnoho rokov, ale sú za to ignorovaní, dokonca odsudzovaní. Týmto samozrejme nechcem znehodnocovať Harryho autenticitu alebo tvrdiť, že prezentuje niečo, čo nie je skutočné a osobné. Ide o fakt, že speváci ako Troye Sivan či Adam Lambert sú vo svojich klipoch a vystúpeniach taktiež gender free, ale nezískavajú za to publicitu a ovácie, len z toho dôvodu, že sú homosexuáli.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

K tomuto sa vyjadril aj známy americký herec Billy Porter pre The Los Angeles Times: “Toto je pre mňa politika, toto je môj život. Celý život som musel bojovať, aby som sa dostal na miesto, kde by som si mohol obliecť šaty na odovzdávanie Oscarov a nikto ma za to nezastrelil. Všetko, čo musí Styles urobiť, je byť biely a heterosexuálny.” Za toto vyjadrenie sa mu dostalo veľkej kritiky od fanúšikov Stylesa a následne sa ospravedlnil: “Harry Styles, ospravedlňujem sa ti, že mám tvoje meno v ústach, nie je to o tebe. Konverzácia nie je o tebe. Rozhovor je v skutočnosti hlbší. Ide o systémy útlaku a vymazávania ľudí inej farby pleti, ktorí prispievajú ku kultúre.”

V roku 2022 sa Styles vyjadril na otázku svojej sexuality pre Better Homes & Gardens: “So svojimi priateľmi som ohľadom tohto otvorený, ale to je moja osobná skúsenosť. Celá pointa toho, kam by sme sa mali uberať, čo je akceptovať každého a čo je byť otvorenejší, je v tom, že nemusíme všetko nálepkovať a nemusíme si ujasňovať, do ktorých škatuliek ľudia patria.”

Takéto vyjadrenie od celebrity, ktorá je obvinená z queerbaitingu, neprišlo po prvý raz. Fanúšikovia si to vysvetlili ako správanie heterosexuálneho muža, ktorý chce stále využívať queerbaiting ako marketingovú stratégiu. Queer ľudia sú pod neustálym útokom. Najmä v niektorých štátoch, v ktorých sa nemôže slovo gej ani povedať. Nežijeme v roku 2050, kde je normou nejednoznačná sexualita.

Ďalším problémom bolo, keď Styles oznámil svoj vstup do kozmetického priemyslu uvedením svojej rady o starostlivosť o pleť a lakov na nechty Pleasing, ktorá ešte viac upevňuje jeho miesto ako jednej z najznámejších tvárí rodovo neutrálnej módy. Produkty ponúkané v rámci uvedenia na trh zahŕňajú lak na nechty, očné sérum a balzam na pery. Kritici kládli otázky, či si Styles zaslúži zarábať na queer komunite, keď nikdy nepotvrdil, ako sa identifikuje. Aj kvôli tomu ho ako muža, ktorí verejne chodil iba so ženami, niektorí obvinili z queerbaitingu.

Styles je ale obrovským podporovateľom LGBTI+ komunity a viacerí ľudia ho dokonca považujú za gej ikonu. Na svojich koncertoch často drží dúhové vlajky na solidaritu s komunitou a je známe, že veľká časť jeho poslucháčov sú mladé lesbické dievčatá.

Hudba

I Kissed a Girl (Katy Perry)

Hudobný priemysel získal na konci prvej dekády tohto milénia veľké množstvo úspešných ženských speváčok. Lady Gaga, Kesha či Katy Perry v ďalších rokoch ovládali celý hudobný biznis. Posledná menovaná sa dostala k popularite vďaka debutovému singlu s názvom I Kissed a Girl (Pobozkala som dievča). Pieseň bola na čele amerického rebríčka Billboard Hot 100 sedem týždňov po sebe. Len v USA sa zo singla predalo 4,8 milióna digitálnych kópií. Ide o desiaty najpredávanejší singel 21. storočia. I Kissed a Girl bola taktiež nominovaná na cenu Grammy v kategórii Najlepší ženský popový spev.

Problém prichádza v samotnom texte piesne, ktorý fetišizuje lesbické intímne vzťahy. Tu je pár ukážok z textu, ktoré tento problém utvrdzujú:

“I got so brave, drink in hand (Nabrala som odvahu, drink v mojej ruke)

Lost my discretion (Stratila som diskrétnosť)

It’s not what I’m used to (Nie je to to, na čo som zvyknutá)

Just wanna try you on (Chcem ťa iba vyskúšať)

I kissed a girl just to try it (Pobozkala som dievča, len aby som to skúsila)

I hope my boyfriend don’t mind it (Dúfam, že to môjmu priateľovi nebude vadiť)

It felt so wrong, it felt so right (Zdalo sa mi to tak nesprávne, zdalo sa mi to správne)

Don’t mean I’m in love tonight (Neznamená to, že som dnes v noci zamilovaná)

You’re my experimental game (Si moja experimentálna hra)

It’s not what good girls do (Toto dobré dievčatá nerobia)

Not how they should behave (Takto by sa nemali správať)”

Samotná Katy Perry v čase vydanie piesne uviedla, že text je o magickej kráse ženy. To je samozrejme veľmi voľný výklad tohto textu. Pieseň bola v roku 2008 považovaná za priateľskú k lesbám, ale v skutočnosti na nej nie je nič queer. Kritici sa vyjadrili, že text odráža trivializáciu ženskej queer sexuality a taktiež potvrdzuje kultúrne stereotypy, podľa ktorých ženská sexualita existuje pre potešenie mužov. Ide o to, že Katy Perry je heterosexuálna žena, ktorá spieva pieseň o bozkávaní sa so ženou ako o experimente. Samotné bozkávanie je vyjadrené ako experiment, ako bláznivá vec, ktorú robí, pretože je opitá. Týmto pridáva do naratívu, v ktorom sú lesbické vzťahy niečo zakázané, čo je iba na pobavenie, poprípade vzrušenie mužského publika. 

Americká online publikácia Slant Magazine sa k piesni vyjadrila nasledovne: “I Kissed a Girl nie je problematická pieseň, pretože propaguje homosexualitu, ale preto, že si privlastňuje homosexuálny život len za účelu upútania pozornosti – či už zo strany partnera Katy Perry alebo jej publika.” 

V roku 2018 v rozhovore pre časopis Glamour samotná Katy Perry priznala, že by pieseň prepísala, ak by mala vyjsť v súčasnosti. “Za posledných desať rokov sme sa skutočne zmenili. Prešli sme dlhú cestu. O bisexualite sa vtedy veľmi nehovorilo. Keby som mala tú pieseň napísať znova, pravdepodobne by som ju upravila. Textovo má pár stereotypov. Vaša myseľ sa za 10 rokov veľmi zmení a taktiež veľmi dospejete. To čo je pre vás pravda sa môže vyvinúť.”

Ide teda o jeden z mála prípadov queerbaitingu, pri ktorom si v tomto prípade aktérka uvedomila svoju chybu. Treba ale taktiež uviesť, že Katy Perry má pri sebe obrovské queer publikum a je považovaná za gej ikonu. V roku 2022 sa dokonca vyjadrila, že by bez LGBTI+ komunity určite neprežila.

Girls (Rita Ora, Cardi B, Bebe Rexha a Charli XCX)

Podobné prípady ako pri piesni I Kissed a Girl sa žiaľ opakovali aj v ďalšej dekáde, kedy by človek už podobné kontroverzie neočakával. Na piesni Girls od britskej speváčky Rity Ory z roku 2018 spolupracovali ďalšie tri populárne speváčky Cardi B, Bebe Rexha a Charli XCX. Hlavná autorka piesne povedala, že bola veľmi inšpirovaná skladbou I Kissed a Girl od Katy Perry.

Rita Ora sa o piesni vyjadrila takto: “Posledných pár rokov som bola inšpirovaná všetkými silnými ženami, ktoré sa neboja byť samy sebou. Táto pieseň je hymna pre všetky, ktoré sa neboja vládnuť svetu. Oslava lásky.” Tento sentiment je samozrejme veľmi sympatický, no samotný text piesne naznačuje niečo úplne iné. Príkladom sú nasledujúce časti textu:

“I ain’t one-sided, I’m open-minded (Nie som jednostranná, som otvorená)

I’m 50/50 and I’m never gonna hide it (Som 50 na 50 a nikdy to nebudem skrývať)

Sometimes, I just wanna kiss girls, girls, girls (Niekedy chcem bozkávať len dievčatá)

Red wine, I just wanna kiss girls, girls, girls (Červené víno, chcem bozkávať dievčatá)

I’m the hunter and she the prey (ja som lovec a ona je korisť)

I’m the thriller and the killer and the saviour (Som thriller a vrah a záchranca)”

Text piesne naznačuje, že ide o chuť bozkávať dievčatá kvôli stavu opitosti. Opis bisexuality nie je autentický, ide o ďalšie zobrazenie lesbickej túžby pre potešenie niekoho iného ako hlavnej aktérky. K piesni sa vyjadrilo viacero kritikov a umelcov, no najlepšie sa vyjadrila speváčka Hayley Kiyoko, ktorá sa identifikuje ako lesba. Na sociálnej sieti vyjadrila nasledovne: “Pre nás umelcov je dôležité, aby sme používali naše platformy na posun kultúrnej citlivosti dopredu, nie dozadu. Dnes vyšla nová pieseň, naspievaná viacerými známymi popovými speváčkami, kvôli ktorej sa cítim čudne. Aby bolo jasné, podporujem všetkých umelcov, ktorí sa viac a viac otvárajú ohľadom svojej sexuálnej identity. Ale občas prichádzajú isté piesne, ktoré sú veľmi škodlivé pre LGBTI+ komunitu. Tieto piesne posilňujú zobrazovanie žien cez mužský pohľad, zatiaľ čo marginalizujú myšlienku dvoch zamilovaných žien. Viem, že nešlo o zámer, ale nedostatok uváženia za týmto textom ma naozaj dostáva. Nepotrebujem piť víno na to, aby som bozkávala dievčatá, milovala som ženy celý môj život. Tieto texty sú nebezpečné, pretože kompletne démonizujú veľmi čisté pocity celej komunity.”

Rita Ora sa ale snažila brániť a vyjadrila sa, že pieseň popisuje jej vlastné skúsenosti, ktoré so ženami mala. “Girl bola napísaná aby reprezentovala moju pravdu a opisuje veľmi reálnu a úprimnú skúsenosť z môjho života. Mala som počas svojho života romantické vzťahy so ženami a mužmi a toto je moja osobná cesta.”

You Need to Calm Down (Taylor Swift)

Prípad Taylor Swift je veľmi špecifický. Počas prvých trinásť rokov svojej kariéry sa Swift nikdy nevyjadrovala k politickým záležitostiam či dôležitým spoločenským témam. Zmenilo sa to až piesňou You Need to Calm Down z jej siedmeho štúdiového albumu Lover z roku 2019. Ide o veselú letnú elektropopovú skladbu, v ktorej texte sa Swift venuje internetovým trollom, homofóbom a vyjadruje svoju podporu LGBTI+ komunite. V istých očiach sa pieseň stala okamžitou gej hymnou, no nie všetci boli z tohto faktu nadšení. Skladba obsahuje nasledujúce verše:

“You are somebody that we don’t know (Si niekto, koho nepoznáme)

But you’re coming at my friends like a missile (Ty ideš na mojich priateľov ako strela)

Why are you mad? (Prečo si naštvaný?)

When you could be GLAAD? (Keď môžeš byť rád?)

Sunshine on the street at the parade (Slnko na ulici na pochode)

But you would rather be in the dark ages (Ale ty by si bol radšej v temných časoch)

Making that sign, must’ve taken all night (Spraviť ten nápis muselo trvať celú noc)

You just need to take several seats and then try to restore the peace (Musíš sa posadiť a pokúsiť sa obnoviť pokoj)

And control your urges to scream about all the people you hate (Kontroluj svoje nutkanie kričať o všetkých ľuďoch, ktorých nenávidíš)

‚Cause shade never made anybody less gay (Pretože shade nikdy nikoho nespravil menej gej)

You need to just stop (Musíš proste prestať)

Like, can you just not step on his gown? (Môžeš mu nestúpať na šaty?)

You need to calm down (Musíš sa upokojiť)”

Podpora od slávnych popových speváčok pre LGBTI+ komunitu nie je žiadna novinka. No zatiaľ čo speváčky ako Lady Gaga, ktorá už v roku 2011 vydala pieseň Born This Way, ktorá sa stala automaticky gej hymnou, podporovali komunitu od začiatku svojej kariéry, veľa ľudí si myslelo, že Swift sa snaží iba o pozornosť. 

Videoklip k piesni vyšiel v júni, ktorý sa vo svete považuje za Pride mesiac, obsahoval veľké množstvo queer celebrít ako tanečník Giuseppe Giofrè, Dexter Mayfield, YouTuberka Hannah Hart, herečka Laverne Cox, spevák Chester Lockhart, zabávač Todrick Hall, speváčka Hayley Kiyoko, herec Jesse Tyler Ferguson, právnik Justin Mikita, moderátori televíznej relácie Queer Eye od Netflixu (Tan France, Bobby Berk, Karamo Brown, Antoni Porowski, Jonathan Van Ness), krasokorčuliar Adam Rippon, spevák Adam Lambert, televízna osobnosť Ellen DeGeneres, zabávači Billy Porter a RuPaul či známe drag queens Riley Knoxx, Tatianna, Trinity the Tuck, Delta Work, Trinity K. Bonet, Jade Jolie, Adore Delano a A’keria Chanel Davenport. Na konci videa sa objaví správa vyzývajúca divákov aby podpísal petíciu na webovej stránke Change.org, aby senát Spojených štátov schválil zákon o rovnosti, čo je zákon, ktorý zakazuje diskrimináciu na základe pohlavia, sexuálnej orientácie, rodovej identity ako aj na základe stereotypov založených na pohlaví.

V dokumente Miss Americana z roku 2020 vysvetlila Swift svoje dlhoročné mlčanie voči spoločenským problémom. Ako mladému dievčaťu v country hudbe jej bolo od manažmentu odporúčané, aby sa nevyjadrovala svoj názor k politickým a spoločenským témam, pretože by jej to mohlo poškodiť v kariére. Dostala sa ale do momentu, v ktorom si uvedomila, že nemôže byť už ďalej ticho ohľadom tém, na ktorých jej záleží a veľkou časťou bola práve LGBTI+ komunita.

Niektorí fanúšikovia americkej popkultúry si naozaj môžu myslieť, že ide o vyšperkovaný marketingový ťah, no podľa môjho názoru ide o osobu, ktorá si uvedomila svoju chybu z minulosti. Každý prípad, kedy tak populárna celebrita ako Taylor Swift vyjadrí podporu ku queer komunite, je dôležitý moment pre komunitu vo viditeľnosti a reprezentácii.

Hudobné videoklipy

break up with your girlfriend… I’m bored (Ariana Grande)

Ariana Grande je jedna z najtalentovanejších a najpopulárnejších speváčok súčasnej generácie mladých ľudí. Nemyslím si, že je na svete osoba, ktorá nepozná Arianu Grande. A či ju už ľudia milujú alebo nenávidia, nedá sa zaprieť fakt, že je pre queer komunitu veľmi dôležitá. Pravidelne do svojich klipov a na koncerty obsadzuje queer tanečníkov a hercov a queer ľudia sú pre ňu dôležití aj kvôli faktu, že jej nevlastný brat je gej. Vždy bola spojencom komunity a taktiež priniesla také hity ako Side to Side, Beak Free a Into You, ktoré sú považované za gej hymny.

V roku 2019 vydala svoj piaty štúdiový album s názvom Thank U, Next. V rámci neho vydala úspešné single, medzi nimi aj Break Up with Your Girlfriend, I’m Bored. Ide o trap-popovú skladbu, v ktorej texte Grande presviedča muža, aby sa rozišiel so svojou priateľkou. Išlo o veľmi úspešný singel, ktorý sa umiestnil na prvom mieste hudobných rebríčkov v ôsmich krajinách a získal platinové certifikáty v 11. krajinách.

Problém prišiel ale s videoklipom, v ktorom si okrem Grande zahrali herec Charles Melton a modelka Ariel Yasmine. Video sa začína príchodom Grande do nočného klubu s blond vlasmi. Všimne si Meltona a jeho priateľku Yasmine, ktorá sa podobá na Grande (má vlasy v jej známom účese). Následne prichádza Grande na domácu párty, tentokrát s rovnakým účesom ako jeho priateľka a pokúša sa získať jeho pozornosť. Počas niekoľkých scén spolu Grande a Yasmine intímne tancujú a hladkajú sa po vlasoch. Ku koncu videa Grande prichádza k páru do bazéna, priblíži sa k Meltonovi, ale rýchlo ho odtlačí bokom a obráti sa k Yasmine. Obe sa naklonia, aby sa pobozkali.

Vzhľadom na to, že video končí tým, že Grande takmer pobozká druhú ženu, no v skutočnosti tak neurobí, niektorí fanúšikovia speváčku na sociálnych médiách obvinili z queerbaitingu. Druhá časť fanúšikov si zase myslela, že Grande promuje seba lásku, vzhľadom na to, že sa vo videu namiesto muža rozhodla pobozkať osobu, ktorá sa na ňu extrémne podobá. No ak sa Grande snažila klipom podporiť sebalásku, potom by na to nemala ísť spôsobom, ktorý naznačuje queerbaiting. Grande je heterosexuálna žena, ktorá nikdy netrpela pre bozkávanie sa so ženami, čo queer ženy často pociťujú a za čo sú diskriminované. Použila lesbickú náklonnosť iba ako videoklipovú estetiku.

Nebolo to však poslednýkrát, čo bola Grande obvinená z queerbaitingu. V apríli 2019 vyšla pieseň Monopoly, na ktorej spolupracovala s Victoriou Monét. Grande v piesni spieva vetu: I like women and men (Páčia sa mi ženy a muži). Zatiaľ čo pri predchádzajúcom prípade bola možnosť na interpretovanie bozku so ženou ako sebalásku, pri piesni Monopoly sa to žiaľ nedá.

Wild Side (Normani a Cardi B)

Normani je americká speváčka, čo sa preslávila ako členka dievčenskej skupiny Fifth Harmony, ktorá je jednou z najpredávanejších dievčenských skupín všetkých čias. Po rozpadnutí skupiny sa od Normani čakala sľubná sólová kariéra. V roku 2021 vydala svoj druhý singel s názvom Wild Side, na ktorom sa podieľala aj raperka Cardi B.

Samotná pieseň sa stala u fanúšikov veľmi obľúbenou, problém prišiel opäť raz s videoklipom. Obsahuje totiž scény, v ktorých sú Normani a Cardi B nahé a zvodne sa objímajú. V júli 2021 publikoval magazín Rolling Stone článok s názvom „Why Queerbaiting Matters More Than Ever“ (Prečo na queerbaitingu záleží viac ako inokedy), v ktorom novinár Moises Mendez II obvinil obe speváčky z queerbaitingu.

Cardi B vzala veci do vlastných rúk a na Twitteri a vyjadrila: “Uuummmm, RollingStone, queerbaiting? Viete, že sme sa snažili zakryť tehotenské brucho? Taktiež, som síce vydatá za muža, ale už som sa mnohokrát vyjadrila o svojej bisexualite a skúsenostiach s dievčatami. Queerbaiting je zrazu nové slovo a všetci ho používajú príliš často! Nepáči sa mi toto nové slovo queerbaiting. Mám pocit, že tlačí umelca do toho, aby hovoril o svojej sexualite alebo o svojich zážitkoch, o ktorých nechce hovoriť. Ak umelec pobozká dievča na videu, znamená to, že musí ukázať videá a správy s inými ženami?”

V tomto prípade ide o dvojsečnú zbraň. Samozrejme, že by žiaden umelec nemal byť nútený hovoriť o svojej sexuálnej orientácii alebo rodovej identite, ak sa na to necíti. Coming-out je aj v súčasnosti veľmi náročná vec a človek by k nemu mal dospieť až v momente, kedy je naň pripravený. Nesúhlasím ale s tvrdením, že queerbaiting je nové slovo alebo záležitosť, ktorá sa tu zrazu objavila. Queerbaiting trápi LGBTI+ komunitu dlhé roky. Dlhú dobu sme však na tento prejav nemali slovo, ktorým by sme ho mohli pomenovať.

Can’t Remember to Forget You (Shakira a Rihanna)

V roku 2014 sa fanúšikovia popovej hudby dočkali skvelého prekvapenia, keď speváčky Shakira a Rihanna vydali spoločný duet Can’t Remember to Forget You. Ide o temperamentnú reggae a rockovú skladbu, ktorej sa komerčne darilo veľmi dobre. Dosiahla prvé miesto počúvanosti v Grécku a Lisabone a prvú desiatku v ďalších dvadsiatich siedmich krajinách. 

Sprievodný videoklip predstavil Shakiru a Rihannu v sexy outfitoch, tancujúce, fajčiace cigary a taktiež pri sexuálnych dotykoch a objatiach. V súčasnosti má video na YouTube viac ako jednu miliardu pozretí. Tým, že obe speváčky veľmi očividne spievajú o mužovi, no vo videoklipe prejavujú k sebe sexuálnu náklonnosť, sa opäť vynára otázka, prečo popové hviezdy prijímajú lesbické správanie, aj keď nepatria do LGBTI+ komunity.

Popkultúrna webová stránka Culled Culture sa k videoklipu vyjadrila: “Motívy dotykov a blízkosti medzi Shakirou a Rihannou sú jasne zamerané na pozornosť a sebavychvaľovanie a nie na skutočný bisexuálny alebo lesbický sentiment. Je jasné, že stále platí pravidlo, že sex predáva. Ale prečo to tak musí fungovať na úkor marginalizovanej skupiny, ktorá je obrovskou súčasťou fanúšikovskej základne oboch týchto speváčok? Nejde o úprimnú milostnú či sexuálnu túžbu týchto speváčok. Zatiaľ čo sa obchytkávajú, nepozerajú si do očí, pozerajú zvodne do kamery, tým pádom sa snažia zviesť diváka.”

Časopis Independent vydal veľmi trefné vyhlásenie k téme querbaitingu v súvislosti s videoklipom k piesni Can’t Remember to Forget You. Lesbické vzťahy by sa nemali používať ako forma zábavy, na konzumáciu a podráždenie publika. Pre ženy vo vzťahoch s inými ženami je dosť ťažké otvorene si prejavovať náklonnosť na verejnosti, pretože sú tak často obťažované sexuálnymi poznámkami a nevhodnými rečami od mužov. Ak sa obrovské hviezdy ako Rihanna a Shakira chystajú vykresliť lesbizmus ako sexy výkon, s lesbami sa bude aj naďalej zaobchádzať ako so zábavou, keď sú vonku so svojimi partnerkami. Ak ste queer žena, nebozkávate svoju priateľku, aby ste chlapcov prinútili zízať. 

Bolo by jednoduchšie byť zhovievavejší k lesbickým pózam vo videu, ak by sa Shakira alebo Rihanna postavili za práva LGBTI+ komunity vo svojich domovských krajinách Barbados a Kolumbia. V Kolumbii je stále silný odmietavý postoj verejnosti voči homosexuálnym párom kvôli mačo kultúre. A na Barbadose sú dokonca homosexuálne činy nezákonné a hrozí za ne trest smrti, aj keď sa tento zákon často nepresadzuje. Vplyv oboch umelkýň by sa dal legitímne využiť na presadzovanie tolerancie a rovnosti a je sklamaním, že sa im nepodarilo postaviť sa tejto výzve, pričom si zároveň obliekli lesbizmus ako zábavný kostým, aby zvýšili svoju popularitu.

Živé vystúpenia

Madonna, Britney Spears a Christina Aguilera

Každý fanúšik americkej popkultúry si spomína na ikonické vystúpenie Madonny, Britney Spears a Christiny Aguilerry z MTV Video Music Awards z roku 2003. Vystúpenie začína nevinne, Spears a Aguilera spievajú pieseň Like a Virgin, oblečené v svadobných šatách, čím vzdávajú poctu Madonne, ktorá vystupovala na VMAs v rovnakom outfite a s rovnakou piesňou v roku 1984. Po sólach oboch mladých speváčok sa na scéne objaví samotná Madonna, ktorá začne spievať svoj hit Hollywood. Ku koncu tohto vystúpenia sa otočí k Spears a pobozká ju na ústa. Po prestrihu na Justina Timberlaka (ktorý bol v danom momente po čerstvom rozchode so Spears) vidíme, že Madonna pobozkala aj Aguileru.

Ide o obrovský moment v popkultúre, ktorý šokoval divákov po celom svete a hovorí sa o ňom dodnes. Ide o perfektný príklad performatívnej bisexuality, ktorý mal jediný cieľ – aby sa o danom vystúpení hovorilo a aby sa zvýšila popularita týchto troch speváčok. Čo si z tohto vystúpenia má ale zobrať lesbické publikum? Dáva mu príklad, že ich sexualita má slúžiť ako uspokojenie heterosexuálneho muža. Ženské speváčky majú dovolené predstierať bisexualitu, pretože publikum toleruje lesbickú sexualitu lepšie a môžu sa automaticky vrátiť k heterosexualite. V momente, kedy by mužský spevák skúsil homosexuálny vzťah alebo mal vo svojom klipe nejaký homosexuálny prvok, ľudia by si ho automaticky zafixovali ako homosexuála a už by sa k nemohol hlásiť k heterosexualite. Prečo je akurát táto vec jednou z mála prípadov, v ktorom majú ženy navrch? Vyplýva to zo sexismu, ktorý prevláda v hudobnom biznise a zároveň u širokého publika.

Kontroverzie ohľadom daného vystúpenia prenasledujú Madonnu aj dlhé roky po samotnom akte. V roku 2021 pobozkal počas vystúpenia na BET Awards raper Lil Nas X svojho tanečníka. Išlo o obrovský moment v popkultúre, ktorý bol fanúšikmi oslavovaný. Madonna sa ale snažila otočiť pozornosť na seba a pridala na Instagram fotku, na ktorej sa bozkáva so Spears s nápisom: urobila som to prvá. Neuvedomila si, že jej vyjadrenie je absolútne nevhodné. Lil Nas X je gej muž čiernej pleti a to, že pobozkal iného čierneho muža na obrazovkách pred miliónmi divákov, bolo revolučné. Nie je to vec, ktorú je vidieť bežne, zatiaľ čo jej bozk so Spears a Aguilerou bol obyčajný pokus o pozornosť troch heterosexuálnych žien a tým pádom queerbaiting. Nedá sa samozrejme nepovedať, že Madonna je obrovskou gej ikonou od začiatku jej kariéry a vždy sa LGBTI+ komunity zastávala a to aj v časoch, kedy ju ostatní umelci odsudzovali a nechceli s ňou mať nič spoločné. Snažiť sa ale otočiť moment v popkultúre na seba, len aby sa snažila ukázať svoju relevantnosť, je nadmieru nevhodné.

St. Vincent a Dua Lipa

V roku 2019 bolo odovzdávanie hudobných cien Grammy veľkým momentom v kariére hudobníčky St. Vincent. Jej singel Masseduction z jej piateho štúdiového albumu s rovnakým menom vyhral v kategórii Najlepšia rocková pieseň. V rovnaký večer vystúpila spoločne s britskou popovou hviezdou Duou Lipou. Ich vystúpenie bolo veľmi sexy a provokatívne, obsahovalo nežné dotyky a očividnú sexuálnu chémiu medzi dvoma speváčkami. 

St. Vincet sa o svojej sexuálnej orientácii vyjadrila: “Nepremýšľam o tých slovách. Verím v sexuálnu a pohlavnú fluiditu. V skutočnosti sa nijako neidentifikujem. Myslím, že sa človek môže zamilovať do kohokoľvek. Nemám čo skrývať, ale radšej by som kládla dôraz na hudbu.” Dua Lipa je ale otvorene heterosexuálna, no veľká časť jej fanúšikovskej základne sa identifikuje ako queer.

Veľa fanúšikov bolo zmetených, prečo speváčky ukazujú lesbickú náklonnosť, ku ktorej sa ani jedna z nich nehlási. Z tohto dôvodu boli obvinené z queerbaitingu. Podľa môjho názoru však v tomto prípade nešlo o hanobenie queer ľudí pre pozornosť, ale jednoducho o elektrizujúce vystúpenie, o ktorom ľudia ešte dlho rozprávali z dôvodu, že bolo tak veľmi ikonické.  

Televízna tvorba

Queerbaiting sa najčastejšie objavuje práve v televíznej tvorbe. Dá sa povedať, že seriály sú v súčasnosti najmocnejším a najpopulárnejším médiom. Tým pádom prichádza aj väčšia zodpovednosť od tvorcov, aké diela tvoria a akú myšlienku chcú poslať divákom. LGBTI+ komunita je v súčasnosti zvyknutá na obrovskú viditeľnosť a reprezentáciu. Existujú seriály, ktoré sa doslova venujú iba queer postavám ako napríklad Queer as Folk, Heartstopper  či The L Word: Generation Q. Práve preto je omnoho viac šokujúce, keď sa tvorcovia rozhodnú ísť cestou queerbaitingu namiesto skutočnej pozitívnej reprezentácie komunity.

Riverdale

Riverdale je americký teen televízny seriál založený na postavách Archie Comics. Od svojej prvej sérii v roku 2017 sa tešil obrovskej popularite. V marci 2022 bol seriál obnovený na siedmu a zároveň poslednú sériu, ktorá bude mať premiéru v roku 2023. Synopsa seriálu znie takto: po zavraždení tínedžera v meste Riverdale sa skupina tínedžerov snaží odhaliť zlo číhajúce v tomto zdanlivo nevinnom meste.

Počas svojho vysielania sa aj Riverdale, tak ako väčšina seriálov, dočkal kontroverzií. Seriál sa dopustil nadmernej sexualizácie tínedžerov či nedostatočného zobrazovania ženských postáv tmavej pleti. A nevyhol sa samozrejme ani queerbaitingu. Počas piatej epizódy tretej série bol ukázaný bozk medzi dvoma mužskými postavami – Archiem a Joaquinom. Zatiaľ, čo postava Joaquina je gej, Archie bol vždy vykreslený ako heterosexuál. Epizóda ukázala, že Archie je stále heterosexuál a bozk slúžil iba ako dejové rozptýlenie. Išlo o metaforu pre zradu a namiesto zmyselného LGBTI+ momentu ho Riverdale použil na vyvolanie šoku, čo vyvolalo u divákov pocit queerbaitingu.

Nešlo ale o prvý moment, kedy sa v seriáli niečo podobné stalo. V prvej sérii sa diváci sťažovali, že seriál použil scénu bozkávania Betty a Veronicy v traileri na epizódu. Namiesto toho, aby šlo o queer moment, išlo iba o spôsob, ako sa tieto ženské postavy snažili upútať pozornosť inej postavy. Pre fanúšikov bolo jasné, že tvorcovia nemajú v úmysle dať Betty a Veronicu dokopy ako pár, takže ich zbytočné sexuálne napätie zodpovedá definícii queerbaitingu. Riverdale pritom obsahuje veľké množstvo queer postáv, ktoré nedostávajú toľkej pozornosti a dejových liniek, koľko si zaslúžia.

Postava Jughead je v pôvodných Archie komiksoch asexuálna (asexuál je človek, ktorý má obmedzené alebo žiadne sexuálne pocity či túžby). Seriál čelil odporu asexuálnej komunity za úmyselné rozhodnutie detailnejšie nerozobrať asexualitu tejto postavy. Išlo o obrovskú premárnenú šancu o zobrazenie asexuality explicitne a otvorene v televíznej šou, čo by bol dôležitý a zmysluplný krok pre mnohých asexuálnych tínedžerov, ktorí seriál sledujú.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre
Archie and Joaquin

Sherlock

Sherlock je britský mysteriózny kriminálny televízny seriál založený na detektívkach Sira Arthura Conana Doyla o Sherlockovi Holmesovi. Vytvorili ho Steven Moffat a Mark Gatiss a hrajú v ňom populárni britskí herci Benedict Cumberbatch ako Sherlock Holmes a Martin Freeman ako doktor John Watson. Bolo vyrobených trinásť epizód, pričom štyri trojdielne série sa vysielali v rokoch 2010 až 2017 a špeciálna epizóda sa vysielala 1. januára 2016. Séria sa odohráva v súčasnosti, pričom jednorazový špeciál obsahuje viktoriánsku dobovú fantáziu pripomínajúcu pôvodné Holmesove príbehy.

Z tohto opisu by si človek povedal, že neexistuje spôsobom, prečo by akurát seriál Sherlock mohol byť obvinený z queerbaitingu. Inšpiráciou pre seriál bol film The Private Life of Sherlock Holmes od Billyho WIlderav. V tejto verzii bol Holmes homosexuál, aj napriek tomu, že jeho orientácia nebola explicitne ukázaná.

Internetový portál Mookychick vysvetlil, že queerbaiting má zvyčajne dve cesty: implicitnú a explicitnú. Explicitná cesta je, keď ľudia ukazujú, aké je žartovné či dokonca absurdné, že by nejaké dve postavy mohli byť v queer romantickom vzťahu. V Sherlockovi od BBC sa to stane v prvej epizóde, keď majiteľka domu predpokladá, že spolu žijú, a rovnako aj majiteľ reštaurácie predpokladá, že sú na rande. Tieto náznaky sú odbité tým, aké by to bolo smiešne či absurdné, že by Sherlock a John boli vo vzťahu. Používať romantický vzťah dvoch mužov, a v tomto prípade dokonca iba predstavu tohto vzťahu, ako vtip, je nesmierne problematické. Ako keby milujúce spojenie osôb rovnakého pohlavia existovalo pre pobavenie heterosexuálneho diváka. Vyjadruje tým to, že niečo také je absurdné a funguje to iba ako žart. Mnohí LGBTI+ fanúšikovia tohto seriálu vyjadrilo svoju frustráciu z pocitu, že sa im tvorcovia smejú.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre
Sherlock

Sherlock je pritom plný homoerotického podtextu. Ukazujú to pretrvávajúce uhly kamery, osvetlenie a spôsoby rozprávania. Začiatok Holmesovho a Watsonovho vzťahu spĺňa mnohé známe romantické trópy. Scenáristi a herci seriálu napriek tomu jednoznačne a opakovane povedali, že Sherlock nie je gej a Sherlock a John nie sú v romantickom vzťahu. V roku 2015 sa Moffat vyjadril k tejto téme pre Entertainment Weekly: „Sherlock sa nezaujíma o sex. Zámerne sa tomu vyhýba, aby si udržal čistý mozog – viktoriánska viera. Ale každý chce veriť, že je gej. Nie je gej. A doktor Watson má úplne jasno v tom, že uprednostňuje ženy. Ľudia chcú o tom fantazírovať. Je to fajn. Ale to nie je v šou.“

Verní fanúšikovia seriálu sú z tohto faktu frustrovaní. Scenáristi a režiséri urobili všetko možné, aby zobrazili Sherlocka a Holmesa ako gejov. No v momente, keď to niekto verejne vytiahne, tvorcovia sa vyjadria, že ide iba o fantáziu fanúšikov. Obrovská časť toho, čo urobilo zo Sherlocka tak pútavú show, bola chémia medzi dvoma hlavnými postavami, ale tvorcovia sa rozhodli zdvojnásobiť svoju implicitnú heterosexualitu, než aby túto chémiu doviedli k logickému záveru. Televízne programy to robia už desaťročia, vytvárajú postavy so zjavnou príťažlivosťou a potom nechávajú na fanúšikoch, aby si predstavili, čo sa deje mimo obrazovky. A toto je najpresnejšia verzia queerbaitingu, aká v súčasnosti existuje.

Supernatural

Supernatural je americký temný fantasy dramatický televízny seriál, ktorý vytvoril Eric Kripke. Prvýkrát bol odvysielaný 13. septembra 2005 na The WB. V hlavnej úlohe sú Jared Padalecki ako Sam Winchester a Jensen Ackles ako Dean Winchester. Seriál sleduje dvoch bratov, ako lovia démonov, duchov, príšery a iné nadprirodzené bytosti. So svojou jedenástou sériou sa Supernatural stal najdlhšie vysielaným americkým fantasy televíznym seriálom. Seriál bol obnovený na pätnástu a poslednú sériu, ktorá pozostávala z 20 epizód a skončila v novembri 2020.

Fanúšikovia seriálu sa v roku 2008 potešili novej postave anjela Castiela, pretože sa zdalo, že medzi ním a postavou Deana vznikne romantické vzplanutie. Producenti nepochybne profitovali zo záujmu o vzťah Deana a Castiela a povzbudzovali nejednoznačnosť Deanovej sexuality. Keď vzťah týchto dvoch postáv nadobudol väčší význam a stal sa viac založeným na romantických trópoch, sledovanosť seriálu sa zvýšila. Predstavenie anjela Castiela v štvrtej sérii predstavuje výrazný prechod v zameraní sa na dôležitosť vybranej rodiny a silné osobné väzby pri prekonávaní zla. Vybraná téma je veľmi blízka pre LGBTI+ komunitu vzhľadom na to, že nie každý má šťastie na biologických príbuzných, ktorí ich podporujú v ich sexuálnej orientácii alebo rodovej identite.

Fanúšikovia Supernatural chceli dať hlavné mužské postavy dokopy z veľkej časti preto, že celá šou bola o hlbokom emocionálnom spojení, ktoré muži zdieľali. Aby sa nekonečný roadtripový príbeh seriálu udržal v pohybe po dobu 15 rokov, žiadna z hlavných postáv nebola schopná nadviazať dlhotrvajúce heterosexuálne vzťahy a namiesto toho sa medzi Deanom, Samom a Castielom rozvinuli témy lásky a obety.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre
Supernatural

Ešte väčší problém nastal v roku 2020, keď sa seriál blížil ku koncu. V jednej z predposledných epizód vyznal Castiel svoju lásku k Deanovi. Zdalo by sa, že tvorcovia chceli konečne potešiť divákov niečím skutočným a niečím, v čo dlhé roky dúfali. Castiel však v danej epizóde zomrie. Je síce pekné, že toto vyznanie sa v seriáli objavilo aspoň na konci, ale tým, že tvorcovia postavu rovno zabili, pre komunitu z tohto faktu nezostáva nič zmysluplné.

Časopis Insider o tejto udalosti napísal veľmi trefnú a dôležitú vec: Okrem toho, že sa vyznanie lásky stalo tak neskoro, queer fanúšikovia Supernatural tiež našli chybu v realizácii tohto páru kvôli tomu, čo sa stalo po vyznaní – Castiel zomrel a doslova sa dostal do pekla. Ide o seriálový a filmový tróp s názvom Bury your gays (Pochovajte svojich gejov), v ktorom LGBTI+ postavy spravia coming-out alebo nachádzajú lásku, len aby krátko nato zomreli, a Supernatural sa tomu na sklamanie queer fanúšikov taktiež nevyhol.

Teen Wolf

Teen Wolf je americký nadprirodzený tínedžerský televízny seriál vyvinutý Jeffom Davisom pre MTV. Je voľne založený na rovnomennom filme z roku 1985. Tyler Posey stvárňuje titulnú postavu, mladého vlkolaka, ktorý bráni svoje kalifornské mesto pred nadprirodzenými tvormi a inými hrozbami. V súčasnosti sa točí filmové pokračovanie, ktoré bude mať premiéru na streamovacej službe Paramount+.

Najväčším lákadlom pre LGBTI+ publikum bola postava Stilesa (Dylan O’Brien) a to vďaka početným náznakom, ktoré v seriáli zapadli, že postava nemusí byť heterosexuálna. Plus tu bolo sexuálne napätie medzi Stilesom a vlkolakom Derekom Haleom (Tyler Hoechlin), ktoré mnohí fanúšikovia intenzívne vnímali a ešte viac podnietilo ich fantazírovanie. Ich možný vzťah bol naznačovaný hercami a aj tvorcami. No reálne sa nikdy nič nestalo. Ak niečo, tak aj existujúce queer postavy sa dostali do úzadia, a časom boli zo seriálu úplne vymazané.

Queer magazín The Advocate napísal: Teen Wolf prevrátil scenár objektivizácie tým, že pri každej príležitosti ukazoval polonahé telá mužov, vrátane mnohých homoerotických scén v šatni, a potom to posunul ešte ďalej. Chlapci flirtovali s chlapcami aj s dievčatami – najčastejšie Stilesom Stilinskim. Netrvalo dlho a bolo zrejmé, že kreatívne mysle za Teen Wolfom jednoducho nepoužívali queer prvky, aby spravili šou viac príťažlivou pre gejov, ale aby pritiahli mladé publikum. A toto publikum vyrástlo s viditeľnosťou LGBTI+ komunity v rôznych formách.

Killing Eve

Killing Eve je britský špionážny trilerový televízny seriál, ktorý sleduje Eve Polastri (Sandra Oh), britskú spravodajskú vyšetrovateľku, ktorá má za úlohu chytiť psychopatickú vrahyňu Villanelle (Jodie Comer). Ako prenasledovanie postupuje, obe ženy si vypestujú vzájomnú posadnutosť. Seriál je napísaný na základe románovej série Villanelle od Luka Jenningsa a každú sériu seriálu vedie iná hlavná scenáristka. Prvú sériu napísala Phoebe Waller-Bridge, druhú sériu Emerald Fennell, tretiu sériu Suzanne Heathcote a štvrtú Laura Neal.

Záujem o milostnú zápletku dvoch hlavných ženských postáv prišiel v poslednej epizóde prvej série, keď si obe postavy spoločne ľahli na posteľ a chystali sa pobozkať tesne predtým ako Eve bodla Villanelle do brucha. V rozhovore pre Gay Times však Sandra, ktorá hrá Eve, povedala, že myšlienka romantiky medzi nimi nie je zámerom ani posolstvom série. „Vy z ich vzťahu chcete niečo urobiť… ale jednoducho to tam nie je. Zároveň si však myslím, že celkovo sexualita a objavovanie širších oblastí sexuality je témou seriálu – a to je pre ľudí zaujímavé.“

Okrem tohto vyjadrenia bol seriál obvinený z queerbaitingu aj pri poslednej sérii. Teen Vogue napísal: “Vezmite si kontroverzný koniec Killing Eve. Eve a Villanelle si v štvrtej série dajú niekoľko bozkov… predtým ako je Villanelle na konci epizódy zavraždená neznámym vrahom. Technicky, Killing Eve nie je vo finále tradičným queerbaitingom. Eve a Villanelle sa predsa pobozkajú, a to je viac, ako dostanú mnohí fanúšikovia iných seriálov. Avšak to, čo nasleduje – Villanellina smrť a nedostatočné riešenie vzťahu – sa číta ako zrada queer fanúšikov, ktorí dúfali, že uvidia duo so šťastným koncom.”

Once Upon a Time

Dobrodružný dramatický televízny seriál, ktorý sa vysielal sedem sezón na ABC. Striedajú sa v ňom dve hlavné prostredia: fantastický svet, kde sa odohrávajú rozprávky; a fiktívne prímorské mesto v Maine s názvom Storybrooke. Časť príbehu zo skutočného sveta sa rozvíja s postavami Emmy Swan (Jennifer Morrison) a jej 10-ročného syna Henryho Millsa (Jared S. Gilmore). Henry zistí, že ostatní ľudia v meste sú rozprávkové postavy. Divákom sa ukazuje príbeh obyvateľov mesta ako rozprávkových postáv v spojení s ich príbehmi v skutočnom svete.

Fanúšikovia sa seriálu otočili chrbtom po tom, čo bol obvinený z toxického queerbaitingu. Tvorcovia totiž naznačovali, že je jedna ženská postava zaľúbená do inej ženy, aj keď to v konečnom dôsledku nepotvrdili a nakoniec ju vymazali zo scenára. Sú tu aj iné prípady. Medzi Emmou Swan a Reginou Mills bolo sexuálne napätie, ktoré bolo neuveriteľne silné, no taktiež bolo jasné, že to nikdy nikam nepovedie. Medzitým seriál stále sľuboval, že pridajú queer postavy, a to najlepšie, čo vymysleli, bola Mulan, ktorá bola zamilovaná do Aurory.

Supergirl

Americký televízny seriál o superhrdinoch je založený na postave Supergirl z DC Comics, ktorú vytvorili Otto Binder a Al Plastino s Melissou Benoist v hlavnej úlohe. Supergirl je kostýmovaná superhrdinka, ktorá je Supermanovou sesternicou a jednou z posledných žijúcich Kryptoňanov z planéty Krypton.

Supergirl mala vždy veľkú základňu fanúšikov v LGBTI+ komunite. Vzťah queer publika so superhrdinami je dobre zdokumentovaný a preskúmaný, pretože používanie tajných identít a dvojitých životov sa často vykladá ako alegória na to, že niekto nie je stále vyoutovaný ohľadom svojej identity. Sociálne siete nazvali vzťah medzi Karou Danvers alias Supergirl a Lenou Luthor za najväčší a najhorší príklad queerbaitingu v modernej televíznej histórii. Lena, mladšia, morálne lepšia nevlastná sestra známeho zloducha zo Supermana Lexa Luthora, bola predstavená v prvej epizóde druhej sezóny a mala sa pôvodne zdržať iba tri epizódy. Po reakcii fanúšikov a chémii medzi herečkami, sa Lena stala neoddeliteľnou súčasťou seriálu až do jeho finále. A tu prichádza problém s queerbaitingom. Scenáristi videli chémiu a opreli sa do nej, pričom trvali na tom, že medzi nimi nie je nič iné ako platonické pocity.

Kara a Lena neboli nikdy vyslovene zobrazované inak ako kamarátky a obe mali iba mužských romantických partnerov. Vzťah medzi týmito dvoma ženami sa však často číta skôr ako romantický než platonický, čo je ťažké vnímať ako niečo iné ako účelovú snahu pritiahnuť k sebe queer divákov. Seriál často prehráva tento potenciálny vzťah a naznačuje romantické pocity bez plánu urobiť z nich niečo viac. Keď napríklad Kara a Lena plačú a počas toho sa pozerajú na svoje obrázky po tom, čo sa pohádali… Alebo keď Kara ako Supergirl lieta okolo sveta, aby získala Lenine obľúbené jedlá, aby sa mohla pokúsiť napraviť ich vzťah… Prípadne keď Lena a Kara porovnávajú svoje priateľstvo so skutočným romantickým vzťahom. Je teda neustále naznačované, že tieto dve majú viac než len platonický vzťah.

Supergirl ako celok zahŕňa veľmi pozitívne zastúpenie LGBTI+ postáv. Alex Danvers, sestra Kary a jedna z hlavných postáv seriálu, je lesba a na začiatku seriálu má skvelú dejovú linku o objavovaní svojej sexuality. Skutočnosť, že Supergirl zahŕňa aj takéto queer zastúpenie, prináša otázku prečo seriál buď neprestane rozohrávať spomínaný vzťah medzi hlavnými hrdinkami, alebo z neho reálne nespraví romantické vzplanutie.

Napriek veľkej popularite si fanúšikovia tento queerbaiting všimli a uvedomili si, o čo tvorcom ide. Veľa publicity pochádza z toho, keď sa o Kare a Lene hovorí, či už je to na Twitteri alebo v The New York Times. Vďaka tejto publicite získajú viac videní, čo znamená, že získajú viac peňazí. Niektorí ľudia sledujú reláciu už len preto, aby zistili, či niečo nie je zo vzťahu medzi Karou a Lenou, čo teda znamená viac peňazí pre tvorcov.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

Xena

Xena je americký fantasy televízny seriál natočený na Novom Zélande. Kritici chválili seriál pre silnú ženskú hrdinku a ovplyvnil smerovanie ďalších televíznych seriálov. Príbeh seriálu sleduje Xenu (Lucy Lawless), neslávne známu bojovníčku, ktorá hľadá vykúpenie za svoje minulé hriechy  pomocou svojich impozantných bojových schopností, aby tento teraz pomohla tým, ktorí sa nedokážu brániť. Xenu sprevádza Gabrielle (Renee O’Connor), ktorá sa v priebehu série mení z jednoduchej farmárky na amazonskú bojovníčku a Xeninu spriaznenú dušu a spolubojovníčku; jej počiatočná naivita pomáha Xenu vyvážiť a pomáha jej rozpoznať a usilovať sa o väčšie dobro.

Na populárnej sociálnej sieti Tumblr sa fanúšikovia seriálu vyjadrili takto: “Z rozhovorov s produkčným tímom sa fanúšikovia dozvedeli, že zámerne nasmerovali seriál smerom k zobrazeniu Xeny a Gabrielle ako páru, no robili to nenápadne, keďže štúdio nechcelo, aby vytvorili lesbický seriál. Z modernej perspektívy, kde diváci očakávajú, že seriály budú riešiť sexualitu oveľa otvorenejším spôsobom, chápem, prečo by diváci interpretovali jemný, účelový lesbický podtext Xeny ako queerbaiting. Treba si ale uvedomiť, že toto bolo na dobu vzniku seriálu naozaj progresívne a producenti sa aktívne snažili ísť týmto smerom.” 

Xena je zaujímavým a špecifickým príkladom. Lesbický vzťah je naznačený, ale počas svojich šiestich sérií nikdy potvrdený, čím zodpovedá štandardnej definícii queerbaitingu. Napriek tomu mnohí fanúšikovia vidia v jeho podtexte reálnu lesbickú alebo bisexuálnu reprezentáciu a veria, že je to úprimná reprezentácia. Odpoveď teda naozaj spočíva v zásahoch a vplyve štúdia. Scenáristi seriálu boli nútení cenzurovať výslovné potvrdenie vzťahu Xeny a Gabrielle a namiesto toho ho odsunúť do podtextu. Toto je možno najlepší príklad queerbaitingu prostredníctvom cenzúry. Scenáristi seriálu chceli, aby Xena a Gabrielle mali klasický romantický vzťah, ale vedúci štúdia sa tejto myšlienky zdráhali.

Filmová tvorba

Fantastické zvery

Filmová séria Harry Potter sa na začiatku milénia stala obrovským fenoménom, na ktorom vyrastalo milióny detí. Nedá sa poprieť jej úspech a vplyv, ktorý má na popkultúru do dnešného dňa. V roku 2016 sa filmové štúdio Warner Bros Pictures rozhodlo zopakovať úspech predošlých ôsmych filmov.

Fantastické zvery a ich výskyt je fantasy film, ktorý režíroval David Yates a napísala ho spisovateľka J. K. Roqling. Je to prvý diel série filmov Fantastické zvery (z plánovaných päť), ktorý slúži ako prepojenie k filmovej sérii Harry Potter. Celá séria Fantastických zverov je založená na konflikte medzi dvoma čarodejníkmi: Albusom Dumbledorom a Gellertom Grindelwaldom.

Tu prichádza problém s autorkou scenárov J. K. Rowling. Rowling je známa svojimi  transfóbnymi vyjadreniami, za ktoré sa jej celá queer komunita obrátila chrbtom a ktorým sa budem venovať nižšie. Je taktiež vinná z queerbaitingu. V minulosti sa vyjadrila, že postava Dumbledora (Jude Law) je homosexuál a v mladosti bol vo vzťahu so svojim sokom Grindelwaldom (Johnny Depp). Po prvom filme sa fanúšikovia začali sťažovať, pretože ich vzťah nebol pomenovaný a ani spomenutý. Rowling sa vyjadrila že v druhom filme si fanúšikovia určite prídu na svoje a nonstop teasovala, ako sa o ich vzťahu dozvieme viac. Nestalo sa tak a zmienka o homosexuálnom vzťahu dvoch najmocnejších čarodejníkov v jej magickom svete sa neoobjavila. Zatiaľ čo milostné životy heterosexuálnych postáv sú v popredí a stredobodom záujmu, vzťah Dumbledora a Grindelwalda je zámerne nejednoznačný. Inými slovami, presne to, čoho sa mnohí fanúšikovia obávali. Dumbledore by mohol byť prelomovým príkladom queer reprezentácie v rodinnom filmovom trháku, no štúdio Warner Bros sa zdá byť príliš zbabelé, na to aby z toho spravilo realitu.

Prečo sa Rowling tak strašne snaží o inkluzivitu? Ide jednoducho o to, že autorka napísala v 90. rokoch knižnú sériu, ktorá mala biele heterosexuálne postavy a postupom času sa svet stal viac akceptovateľnejším miestom pre menšiny. Tak sa snaží zmeniť svoj príbeh a začína tvrdiť, aké sú postavy v jej príbehu rozmanité. Ako fanúšik Harryho Pottera by som chápal, že Rowling napísala knihy tak, ako ich napísala, ale to, že sa snaží momentálne zmeniť minulosť jej ako člen LGBTI+ komunity neverím a príde mi to zbytočné a smiešne. Queer publikum nie je hlúpe a je si vedomé toho, čo sa snaží dosiahnuť. Vo Fantastických zveroch sa snažia tvorcovia ťažiť z gej komunity s vedomím, že gej publikum na film príde. Čo za to ale gejovia dostanú naspäť? Iba prázdne sľuby od osoby, ktorá ich využíva pre vlastnú publicitu.

Internetový magazín Den of Geek sa vyjadril takto: využitie homofóbie namiesto jej ignorovania by scenár k druhému filmu Fantastických zverov posilnilo. Grindelwald púta svojich následovníkov na svoje údajné hodnoty slobody, lásky a pravdy. Postava Queenie sa k nemu pridala z túžby vydať sa za svojho muklovského priateľa Jacoba, čo je v čarodejníckom svete v rozpore so zákonom o miešaní rodu. Prečo nezahrnúť rétoriku o akceptovaní komunity LGBTI? 

Zhovievavý tón, ktorý používa Ministerstvo mágie s Dumbledorom, by dával väčší zmysel, ak by dostal motív ako homofóbiu. Namiesto toho musia diváci hádať, že je to možno žiarlivosť alebo nedôvera, ale na základe čoho? Na základe vyjadrenie Rowlingovej z roku 2007, že vždy považovala Dumbledora za geja? To jednoducho nestačí na reálnu reprezentáciu a viditeľnosť komunity, na ktorej chce Rowlingová očividne zarobiť.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

Rowling si taktiež pokazila vzťahy s queer komunitou po tom, čo vyšli najavo jej transfóbne tendencie. V roku 2019 vyvolala rozruch po tom, čo na sociálnej sieti Twitter vyjadrila podporu britskej výskumníčke Mayai Forstater, ktorá bola prepustená zo zamestnania pre transfóbne komentáre na internete. Rowling priliala olej do ohňa, keď sa vyjadrila, že pre ňu transrodové ženy nie sú ženami: „Obliekajte sa ako chcete. Nazývajte sa, ako sa vám páči. Spite s akýmkoľvek dospelým človekom, ktorý s vami chce spať. Žite svoj život v mieri a bezpečí najlepšie, ako viete. Ale vyhodiť ženu zo zamestnania pre vyjadrenie, že pohlavie je skutočné?“

Osobne som bol veľmi šokovaný z toho, že Rowling odmieta hovoriť o transrodových ženách ako o ženách. Hoci pre mňa to bola úplná novinka, následne som zistil, že o jej transfóbnom správaní sa hovorilo už v minulosti. Kauza pokračovala v júni 2020, keď sa vyjadrila, že ženami sú iba osoby, ktoré menštruujú. 

Tieto transfóbne vyjadrenia pokračovali aj ďalej. Rowling sa začala stavať do pozície obete a svoje problematické vyjadrenia obhajovala slobodou prejavu. Mohla pri tom počas celej kauzy zvážiť, ako naloží so svojou slávou, vplyvom a mocou, a či naozaj je nevyhnutné takýmto spôsobom komentovať marginalizovanú menšinu, ktorá už aj tak denne čelí množstvu útokov a ponižovaniu. 

Milióny fanúšikov sa jej otočili chrbtom a prestali ju podporovať. Kariéra J. K. Rowling sa však úplne neskončila, istá skupina ľudí pri nej stojí ďalej aj napriek kontroverziám. Na jednej strane môžu súhlasiť s jej názormi, no druhej môže ísť o ľudí, ktorí odmietajú prijať, že ich obľúbená známa osobnosť vážne pochybila. Rovnako ako v prípade Michaela Jacksona alebo Woodyho Allena. Ľudia ich nechcú zatratiť, pretože sú ich obľúbencami a radšej neveria tvrdeniam, ktoré boli proti nim vyslovené. Osobne ma potešil fakt, že všetci traja hlavní protagonisti z Harry Potter filmov (Daniel Radcliffe, Emma Watson a Rupert Grint) prejavili podporu transrodovej komunite.

Emma Watson sa vyjadrila: Trans ľudia sú tým, za koho sa považujú a zaslúžia si žiť svoj život bez toho, aby sa ich neustále pýtali, kým sú, alebo im hovorili, že nie sú tým, kým hovoria, že sú. Chcem aby moji trans fanúšikovia vedeli, že ja a mnoho ďalších ľudí na celom svete vás vidíme, vážime si vás a milujeme vás takých, akí ste. Rupert Grint sa pridal s textom: Pevne stojím za trans komunitou a mám voči nej rovnaké pocity ako mnohí moji rovesníci. Trans ženy sú ženy. Trans muži sú muži. Všetci by sme mali mať právo žiť s láskou a bez súdenia. Daniel Radcliffe, ktorý si zahral rolu Harryho Pottera, napísal: Transrodové ženy sú ženy. Akékoľvek opačné vyjadrenie vymaže identitu a dôstojnosť transrodových ľudí a je v rozpore so všetkými radami profesionálnych združení zdravotnej starostlivosti, ktoré maj v tejto veci oveľa viac odborných znalostí ako Rowling alebo ja. Musíme urobiť viac pre podporu transrodových a nebinárnych ľudí, neznehodnocovať ich identitu a nespôsobovať ďalšie škody.

Marvel filmy

Marvel Cinematic Universe (MCU) je americká mediálna franšíza a zdieľaný vesmír zameraný na sériu superhrdinských filmov produkovaných Marvel Studios. Filmy sú založené na postavách, ktoré sa objavujú v amerických komiksoch vydavateľstva Marvel Comics. Táto franšíza zahŕňa aj televízne seriály, krátke filmy, digitálne seriály a literatúru. Zdieľaný vesmír, podobne ako pôvodný Marvel Universe v komiksoch, vznikol krížením spoločných prvkov deja, prostredia, obsadenia a postáv.

Problém s Marvelom prichádza v reprezentácii LGBTI+ postáv. Po mnohé roky štúdio sľúbovalo nové queer postavy, ale fanúšikovia sa nedočkali. Z viacerých náznakov nakoniec nič nebolo. Napríklad Digital Spy informoval o otvorene gej postave a mal podnadpis „A nie je to ten, koho si myslíš“ pri fotografii postavy Buckyho Barnesa, jasne vychádzajúc z populárneho a nádejného predpokladu, že Bucky bude patriť do LGBTI+ komunity. Na Buckyho sa fanúšikovia dlho pozerali ako na bisexuála, čo ešte viac povzbudil podtext a jemné náznaky v seriáli The Falcon a The Winter Soldier.

Seriál sa však skončil bez odhalenia Buckyho sexuality. V rozhovore pre Variety bola režisérka Kari Skogland takmer prekvapená, že toľko ľudí vnímalo Buckyho postavu ako queer a pripisovala to hlbokej náklonnosti medzi týmito dvoma postavami (Bucky a Steve Rogers). Možno, že tieto činy naozaj neboli zamýšľané ako queerbaiting, no predsa to vyvoláva ďalšie problémy. Ako môžu kreatívne tímy a štáby za týmito filmami tak úplne ignorovať túžbu po queer postave, ktorá dosiahla takú mieru, že tieto malé, údajne nesúvisiace náznaky sú častým predmetom verejných debát? A kde sú tí queer kreatívci v Marvel, ktorí by mohli riešiť tieto problémy, alebo aspoň povedať, ako k tomu dôjde?

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

Tvorcovia ale napriek tomu tvrdili, že LGBTI+ postavy už v príbehu boli zahrnuté, ale fanúšikovia si ich nevšimli. Tessa Thompson si zahrala postavu Valkyrie, o ktorej verejne potvrdila na Twitteri, že je bisexuálna. No scéna, v ktorej to samotná postava potvrdí, bola z filmu vymazaná. Billy Maximoff zo seriálu WandaVision mal v pôvodných komiksoch vzťah s mužom. No v MCU bol zobrazený iba ako dieťa a následne zmizol. Príležitostný divák MCU by nemal potuchy o akomkoľvek zastúpení LGBTI+ ľudí.

Keď bola na streamovacej službe Disney+ vydaná prvá epizóda populárneho MCU seriálu Loki, diváci si všimli zaujímavú maličkosť na propagačnom materiáli – Lokiho rod je identifikovaný ako fluidný. Pre čitateľov komiksov to nebolo prekvapením, pretože je známe, že Loki často mení rod, no vidieť to na obrazovke by bol prelomový moment v rámci Marvel Cinematic Universe. V tretej epizóde sa Loki podelil o svoju bisexualitu v kratučkej scéne, ktorú ľahko prehliadnuť. Na sociálnych sieťach vzplanulo vzrušenie a optimizmus. Avšak tvorcovia sa vyjadrili, že jeho bisexualitu nebudú ďalej rozoberať. 

Profesorka Elizabeth A. Jankowski sa vo svojej reflexii Queerbaiting in the Marvel Cinematic Universe vyjadrila nasledovne: “Pre mňa ako veľkého fanúšika Marvelu, ktorý veľmi pozorne sleduje filmy a fandom, je znepokojujúce, že v mojej obľúbenej filmovej sérii nevidím takmer žiadnu, resp. nulovú reprezentáciu svojej identity. Chcem vidieť viac vzťahov, s ktorými sa môžem stotožniť. Bolí to aj vo vzťahu k postavám a vzťahom, ktoré sa mi javia tak zjavne queer-kódované. Fanúšikovia hlavného prúdu by verili, že vnímam veci skreslene, ale útechu som našla v kruhoch fanúšikov na TikToku a Twitteri a prostredníctvom fanfikcie. Fanfiction je miesto, kde môžu queer fanúšikovia ako ja lepšie preskúmať queer vzťahy, ktoré sú prehliadané. Fanfiction mi pomáha vidieť viac seba a svoju identitu v mojich obľúbených postavách.”

Star Wars filmy

Star Wars je americká vesmírna multimediálna franšíza vytvorená Georgeom Lucasom, ktorá začala rovnomenným filmom z roku 1977 a rýchlo sa stala celosvetovým popkultúrnym fenoménom. Táto franšíza sa rozšírila do rôznych filmov a iných médií vrátane televíznych seriálov, videohier, románov, komiksov, atrakcií v zábavných parkoch a tematických oblastí, ktoré zahŕňajú fiktívny vesmír. V roku 2020 bola jej celková hodnota 70 miliárd USD a v súčasnosti ide o piatu najlepšie zarábajúcu mediálnu franšízu všetkých čias.

Po pôvodnom filme s podtitulom Epizóda IV: Nová nádej (1977), nasledovali pokračovania Epizóda V: Impérium vracia úder (1980) a Epizóda VI: Návrat Jediho (1983), tvoriace originálnu trilógiu Star Wars. Lucas neskôr režíroval prequelovú trilógiu pozostávajúcu z Epizóda I – Skrytá hrozba (1999), Epizóda II – Klonovaní útočia (2002) a Epizóda III – Pomsta Sithov (2005). V roku 2012 Lucas predal svoju produkčnú spoločnosť Disney, čím sa vzdal vlastníctva franšízy. To viedlo k ďalšej trilógii pozostávajúcej z Epizóda VII: Sila sa prebúdza (2015), Epizóda VIII: Poslední Jediovia (2017) a Epizóda IX: Vzostup Skywalkera (2019).

Problém s queerbaitingom prichádza práve s poslednou menovanou trilógiou. Posledný film sa zapísal do histórie tým, že je prvým filmom z celej série, ktorý obsahuje bozk dvoch osôb rovnakého pohlavia. Vďaka režisérovi J.J. Abramsovi boli queer fanúšikovia série nadšení už pred vydaním nového filmu. Pre Variety povedal, že v prípade  LGBTI+ komunity bolo pre neho dôležité, aby ľudia, ktorí si tento film prídu pozrieť, cítili, že sú vo filme zastúpení. Bozk dvoch žien sa na plátne udial ale v pozadí na sekundu a ak by divák nedával pozor, tak by si daný akt ledva všimol. Ide znovu o falošné nádeje na viditeľnosť komunity, no tento akt sa nedá považovať za plnohodnotnú reprezentáciu.

Zneužitie LGBTI+ témy na vlastný prospech, prečítajte si o queerbaitingu v popkultúre

V predchádzajúcich siedmich kapitolách som sa snažil vysvetliť, čo je queerbaiting, a vysvetliť jeho funkciu na rôznych príkladoch z viacerých smerov populárnej kultúry. Pre čitateľa by malo byť jasné, že ide o veľmi nepríjemnú praktiku, ktorá škodí LGBTI+ komunite a dostáva ju do nepríjemnej situácie, kedy sa cíti skôr zanedbaná. Hudobníkov, filmárov a iných tvorcov médií by mala zaujímať reálna reprezentácia, ktorou by zachraňovali životy viac ako profity od marginalizovanej skupiny. Mojou nádejou je teda budúcnosť, v ktorej queerbaiting nemá už žiadne miesto.


Vďaka vašej podpore vznikol tento článok.

Ak ste našli chybu, napíšte na dex@queerslovakia.sk

Čo si myslíš o článku?