Zubár musí byť pripravený na to, že robí v infekčnom prostredí. Musí poskytnúť profesionálnu starostlivosť aj pacientom s HIV či koronavírusom. Vyjadril sa stomatológ Libor Michna. Podľa jeho slov by však mal pamätať aj na slušnú komunikáciu a nehodnotiť pacientov pre ich pôvod či identitu.
Ste jeden z mála zubárov, ktorí sú ochotní poskytovať starostlivosť ľuďom s HIV. Viete nám vysvetliť, prečo to považujete za samozrejmosť? A čím to je, že zásadná väčšina zubárov na Slovensku má problém so starostlivosťou o zuby u HIV pozitívnych ľudí?
V prvom rade sme lekári a staráme sa o pacientov bez ohľadu na to, aký majú zdravotný stav. Je jedno, či majú HIV, žltačku alebo syfilis. Moja profesionálna česť lekára mi hovorí, že ak príde za mnou pacient, aby som mu pomohol, a je to v mojich možnostiach, tak mu pomôžem. Dnešná úroveň vedy umožňuje, že vieme pomôcť HIV pozitívnym pacientom bez akýchkoľvek problémov. Je to štandard vo svete a nie je žiaden dôvod neošetrovať ľudí s HIV. Ak sa staráme o chrup ľuďom so žltačkou alebo dokonca s koronavírusom, čo sa narozdiel od HIV prenáša dychom, tak naozaj nevidím žiaden dôvod odmietnuť ošetrenie. Pokiaľ ide o iných lekárov, tak to nemôžem hodnotiť ani súdiť, ja si robím prácu tak, ako považujem za dobré a profesionálne.
Ak zubár berie HIV pozitívnych ľudí, je to možno aj dobré znamenie, že dodržiava všetky hygienické postupy?
To je samozrejmosť, aby si zubár dezinfikoval a sterilizoval nástroje. Neverím, že nedostatočná dezinfekcia by bola tým dôvodom, prečo odmietajú HIV pozitívnych pacientov. Ak by to tak naozaj bolo, tak je to veľmi zle.
Minulý rok ste sa vyjadrili pre médiá, že považujete za dôležité poskytovať pacientom starostlivosť aj v čase pandémie. Považujete za profesionálne, ak zubári pre obavy z korony zatvárali ordinácie?
To bolo počas prvej vlny, kedy sa všetci báli, aj pacienti aj zubári. U nás v ordinácii sme si uvedomovali, že sa koronavírusu tak jednoducho nezbavíme, rovnako ako je tu dlhodobo aj chrípka. My neustále pracujeme v infekčnom prostredí a je možné poskytovať zdravotnú starostlivosť aj pri koronavíruse. K dispozícii sú predsa rôzne ochranné obleky, našťastie sú už jednoducho dostupné. Keď som toto hovoril na začiatku prvej vlny, tak to pôsobilo ako sci-fi. Dnes sme sa už posunuli a už ani zubári nezatvárajú. Musia pracovať, pretože ak by nerobili, tak to celé môžu rovno zabaliť. Je to čisto o profesionálnom prístupe.
Postrehli ste v tomto období pokles alebo naopak nárast záujmu zo strany pacientov? Zanedbávajú ľudia starostlivosť o zuby počas pandémie?
Možno práve naopak, niektorí pacienti majú viac času a využívajú rúškovú dobu. Mnohí si v tomto čase dávajú robiť aj väčšie zákroky, pretože napr. dočasne chýbajúce zuby nie je vidno vďaka rúškam. Mal som síce obavy, že pacientov ubudne, prvá vlna bola totiž zlá, ale v súčasnosti už máme našťastie dostatok práce.
V minulosti ste 8 rokov pôsobili v Škótsku. Vnímate veľké rozdiely v prístupe zubárov u nás a tam?
Prístup závisí od výchovy, kultúrnych nastavení, ale aj od toho, ako službu chcete poskytovať. Pre nás s manželkou boli dlhodobá práca aj štúdium veľmi dobrou skúsenosťou, ale i školou. Tam sme sa naučili veľa aj od starších kolegov o tom, ako odborne a precízne poskytovať služby. Na jednej strane je to lekárska starostlivosť, no na druhej strane je to stále služba, za ktorú si pacient platí nemálo peňazí. Musíme teda v tomto smere nájsť rovnováhu. My sme napríklad súkromná klinika, poisťovne neplatia za naše služby. Pacienti si teda všetku starostlivosť uhrádzajú sami a my im musíme poskytnúť taký zdravotnícky prístup, ktorý spĺňa všetky etické kritériá. Existuje na to jednoduché slovné spojenie: customer service (zákaznícky servis).
Na Slovensku sa niektorí LGBTI ľudia stretli s diskrimináciou či nevhodnými poznámkami aj v ambulanciách. Bolo by niečo takéto možné vo Veľkej Británii?
Niečo takéto je tam neprípustné. Ak by sa lekár takto zachoval, tak by ho vylúčili z odbornej komunity aj komunity ako takej. Vo Veľkej Británii, a v podstate v každej civilizovanej krajine, sa kladie veľký dôraz na slušný prístup ku každému pacientovi bez ohľadu na jeho orientáciu, náboženstvo a podobne. Ja sa mám o pacienta starať ako o človeka a nie hodnotiť jeho pôvod, identitu alebo presvedčenie.
Vašu ambulanciu navštevuje aj viacero ľudí z LGBTI komunity. Čím to podľa vás je?
To neviem úplne povedať, pacientov sa na orientáciu nepýtam. Občas síce odhadnem, že by niekto mohol byť z dúhovej komunity, ale považujem ich za rovnocenných ľudí a ich identitu neriešim. Možno práve pre to k nám chodia.
Dnes je zubná medicína už aj veľké umenie. Podľa čoho sa má bežný pacient, ktorý si práve hľadá zubára, orientovať, ktorý je ten dobrý?
To je ako so všetkým, čo súvisí so zákazníckym servisom. Jasné, že je ponuka veľká. Reklamy na sociálnych sieťach môžu byť klamlivé. Videl som aj ja rôzne reklamné ponuky, pri ktorých som prevrátil oči. Najlepší spôsob, ako si vybrať, je odporúčanie vašich blízkych. Keď hľadáte zubára, tak sa spýtajte známych, kamarátov, môžete si čítať aj recenzie a články.
Veľký komfort poskytuje stomatologická ambulancia, ktorá ponúka všetko pod jednou strechou. Čo to znamená?
Keď máte všetko pod jednou strechou, tak pacient nemusí nikam chodiť, vie všetko vyriešiť na jednom mieste. Aj my tu máme všetky prístroje, aj na diagnostiku aj na samotné zákroky. A navyše, ak neviem niečo vyriešiť ja, vyrieši to manželka.
ArtDentistic vlastníte spolu s manželkou, ktorá je tiež zubárka. Na čo sa teda špecializujete vy a na čo vaša manželka, MUDr. Valéria Michnová?
Manželka sa špecializuje na ošetrenie koreňových kanálikov, záchovnú a estetickú stomatológiu. Je jednou z priekopníčok techniky Digital Smile Design, kde pacient už vopred vidí, ako bude jeho nový zdravý a žiarivý úsmev vyzerať. Ja sa orientujem na parodontológiu, implantológiu a ústnu chirurgiu. Obaja riešime celkové zubné rekonštrukcie a funkčné, ale aj estetické zubné rehabilitácie pacienta.
Aj stomatológia podlieha určitým trendom. Dá sa povedať, čo je dnes trendy?
Stále platí, že každý chce mať belšie zuby. Pokiaľ ide o tvar, tak to sa líši podľa pacientov. Tie trendy sú však najmä v ošetrovaní. Jeden lekár už nemusí vedieť všetko spraviť. Už aj v stomatológii sa čoraz viac zubárov špecializuje na určitý výkon. Je tam totiž viac odborov, ako napr. koreňové kanáliky, chirurgia, konzervačná stomatológia, detská stomatológia a mnohé iné. V zahraničí vidno čoraz väčšiu špecializáciu a postupne to prichádza aj k nám. Naďalej budú aj všeobecní zubári, ak si však nebudú trúfať na nejaký špecifický výkon, tak radšej pacienta pošlú k odborníkovi.
Vďaka vašej podpore vznikol tento článok.
Ak ste našli chybu, napíšte na dex@queerslovakia.sk